Keuring elektriciteit bij verkoop

Sakke96
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Keuring elektriciteit bij verkoop

#1 , 22 aug 2023 16:04

Goedemiddag allemaal!

Mijn vriendin en ik hebben pas een woning aangekocht. Bij het tekenen van de compromis werd er aangehaald dat de elektriciteit conform was. In de documentatie die we bij de verkoop meekregen zit het elektriciteitsplan dat dateerde van 2008 (jaar van oplevering van de woning).

De vorige eigenaar heeft echter achteraf nog elektriciteit bijgetrokken in de tuin. Deze lijkt me echter niet conform aangelegd te zijn. Ik lees her en der dat het verplicht is om een herkeuring te doen indien men een aanpassing doet aan de elektriciteit. Had het in dit geval moeten herkeurd moeten worden? Indien er een herkeuring had plaatsgevonden door de verkoper, was de elektriciteit mogelijks niet conform en hadden wij misschien een lager bod uitgebracht.

Mijn vraag is of ik hier juridisch iets mee kan doen?

Alvast bedankt!

CityBird

#2 , 22 aug 2023 17:21

Onwaarschijnlijk.

Uiteindelijk hangt dit af van de bewoordingen van de relevante clausule over die AREI-keuring. Meestal is dit een standaard clausule die stelt dat de koper een geldig attest overhandigd werd, al dan niet conform. Meer niet.

Had je zeker willen zijn dan had je een passende clausule moeten laten opnemen en zelfs dat is geen absolute garantie. De verkoper kan immers de bijkomende kringen “verbergen” en toch een nieuw conform attest laten zien, een keurder controleert immers echt niet de volledige installatie in detail.

Had je absolute zekerheid dan had je die installatie grondig moeten (laten) controleren, waar je waarschijnlijk een dagtaak aan gehad had.

Sirkii

#3 , 23 aug 2023 08:49

De verkoper had die extra stroombaan op de plannen moeten bijtekenen maar om daar nu een punt van te maken …

Reclame

Terug naar “Kopen”