successierechten 2x?

3399AAaa
Topic Starter

successierechten 2x?

#1 , 21 jan 2010 09:26

pa heeft stuk grond - pa sterft

erfopvolging van het stuk grond:

ma 1/3 BE + 3/3 vruchtgebruik
kind 1 krijgt 1/3 BE
kind 2 krijgt 1/3 BE

successierechten worden betaald op BE en vruchtgebruik

5 jaar later sterft ma.
Moeten de kinderen op dat stuk dat ma uit erfenis van pa had verkregen nog eens successierechten betalen op BE en/of VGB?
Plus est en vous

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 jan 2010 11:39

Wanneer ma sterft , wordt de BE van de kinderen VE , zonder kosten.

Het 1/3 deel dat moeder in VE heeft wordt vererfd tussen de kinderen , in principe ieder 1/6. Hierop moeten ze de voorziene successierechten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa
Topic Starter

#3 , 22 jan 2010 10:43

Klopt het dan dat de successierechten op het vruchtgebruik, betaald door ma bij het overlijden van pa, 4% bedragen ahv de coëfficiënten in art. 21 W Succ?
Plus est en vous

Reclame

wanton

#4 , 22 jan 2010 11:24

Artikel 21 heeft niets te maken met een tarief aan successierechten.
Ik veronderstel dat ma tussen 75 en 80 jaar was. De waarde van het vruchtgebruik to. de volle eigendom wordt bepaald door de volgende vermenigvuldiging :
4 % (art 21) van de waarde VE X 4 ( leeftijdscoëfficiënt) = 16 %

Ma heeft dus successierechten betaald op 16 % van de geschatte waarde van de grond. Vijf jaren geleden was er nog geen vrijstelling van de gezinswoning voor de overlevende echtgenoot , dus zij heeft betaald op het vruchtgebruik van de totaliteit van onroerende goederen = gezinswoning en grond.
Tarief : 3 % op eerste 50.000 € , daarna 9 %.
Indien haar totale erfenis minder was dan 50.000 € , is er nog een vermindering.
Toet-anch-Amon

3399AAaa
Topic Starter

#5 , 22 jan 2010 14:24

Ach ja, ik heb 'm.

Hartelijk dank voor de heldere uitleg!
Plus est en vous

vtec

#6 , 02 nov 2010 14:17

pa heeft stuk grond - pa sterft

erfopvolging van het stuk grond:

ma 1/3 BE + 3/3 vruchtgebruik
kind 1 krijgt 1/3 BE
kind 2 krijgt 1/3 BE

successierechten worden betaald op BE en vruchtgebruik

5 jaar later sterft ma.
Moeten de kinderen op dat stuk dat ma uit erfenis van pa had verkregen nog eens successierechten betalen op BE en/of VGB?
Ik begrijp bovenstaande niet goed. Ik zit met een vergelijkbare situatie, namelijk een eigendom die gewaardeerd wordt aan "100" & die volledig aan mijn moeder toebehoorde (nl. geërfd van haar ouders). Bij het overlijden van mijn moeder heeft mijn vader - toen 71 jaar oud - successie moeten betalen op "24" (4% x coëfficiënt 6 geldig voor leeftijdscategorie 70-74 jaar) en hebben mijn broer en ik elk successie moeten betalen op "38".
Gezien mijn ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel ging ik ervan uit dat het vruchtgebruik inderdaad voor 3/3 aan mijn vader toekomt, maar dat mijn broer en ikzelf elke 1/2 van de blote eigendom bezitten? Klopt dit niet? Hoeveel successie zullen mijn broer en ik elk dienen te betalen op het moment dat vader overlijdt, ervan uitgaande dat de eigendom dan nog steeds gewaardeerd is aan "100"?

Dank bij voorbaat

wanton

#7 , 02 nov 2010 14:42

Zoals U de verdeling beschrijft , hebben de kinderen idd de blote eigendom verworven als moeder sterft , terwijl vader het vruchtgebruik heeft bekomen , zoals normaal gebeurt in het wettelijk stelsel. Er werden de nodige successierechten betaald.
Wanneer nu vader komt te overlijden , wordt het vruchtgebruik 'nul' en wordt de blote eigendom een volle eigendom. Hiervoor moeten geen successierechten meer betaald worden.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”