verjaring geldboete

ankie
Topic Starter

verjaring geldboete

#1 , 29 jan 2010 11:08

mijn vriend heeft in juni 2005 iets echt schandaligs gedaan.
hij heeft met zijn zatte kop mijn auto gepakt en is dus echt heel zat en zonder rijbewijs gaan rijden.
hij is toen aangehouden ( gelukkig heeft hij geen ongeval veroorzaakt) en is voor de rechter moeten verschijnen.
hij heeft een fikse geldboete, een rijverbod en zo'n curcus opgelgd gekregen.

nu is mijn vraag: verjaart dit ook allemaal (alles wat hij heeft opgelegd gekregen, dus ook die curcus ;kan hij nu zonder die curcus proberen zijn rijbewijs te halen?)

en als dit inderdaad verjaart, wat moet hij dan doen? (gewoon niet betalen of zijn daar ook stappen voor die ondernomen moeten worden?

groetjes ankie
Laatst gewijzigd door ankie op 30 jan 2010 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 jan 2010 13:00

“Art.92. Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep. Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.Art.93.Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.”(Strafwetboek).

“Art.38...De geldboete wegens...wanbedrijf bedraagt ten minste zesentwintig euro...”(Strafwetboek).

Bedraagt de geldboete ten minste 26 euro dan betreft het een wanbedrijf en is het een correctionele straf die verjaart door verloop van vijf jaren.

“Art.38...§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken :1° een theoretisch examen; 2° een praktisch examen;...5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

Het recht tot sturen is slechts hersteld nadat hieraan voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2010 14:46

En waarom kan u niet gaan samenwonen -- betaal de boete - natuurlijk best gevraagd in afbetaling maar dat zal mogelijk nu te laat zijn.
Examen zijn maatregelen zoals j demoor zegt dwz de voorwaarden niet volgen - geen examen geen rijbewijs zolang aan de voorwaarde niet voldaan is.

PS Hoe ben jij de dans ontsprongen ... mijn auto genomen??

Reclame

ankie
Topic Starter

#4 , 30 jan 2010 15:02

[/quote] PS Hoe ben jij de dans ontsprongen ... mijn auto genomen??[/quote]

sorry dit snap ik niet....welke dans zou ik dan ontsprongen zijn?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2010 17:20

U bent eigenaar van een voertuig - uw vriend heeft daar dronken mee rondgereden - als eigenaar is men verantwoordelijk dus (kan) u medeverantwoordelijk zijn voor eventuele feiten.

Misschien nog niet aan gedacht maar - ik zie toch regelmatig vervolgingen van eigenaars hoor.

ankie
Topic Starter

#6 , 01 feb 2010 18:35

o op die manier bedoeld u. nee gelukkig heeft het (buiten dat ik mijn auto 3 weken kwijt was) niets gekost.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”