Beste juristen,
Naar aanleiding van het overlijen van persoon X werd door een notaris een aangifte van nalatenschap ingediend. Omdat de notaris in kwestie - nu blijkt - meerdere zware fouten heeft begaan in dit dossier vroeg ik mij af :
De decujus had nog een openstaande schuldvordering jegens één van de wettelijke erfgenamen (dochter, die reeds vooroverleden was op het ogenblik dat het nalatenschap van de decujus openviel) van een zeer hoog bedrag. De afstammelingen (die bij plaatsvervulling zouden opkomen van de vooroverleden dochter) verwerpten het nalatenschap. Bijgevolg is deze schuldvordering zonder voorwerp. ECHTER werd deze schuldvordering WEL opgenomen in de aangifte van nalatenschap (terwijl de betaling van deze schuld een zeer onzeker karakter had op dat ogenblik van het opstellen van deze aangifte door de notaris)
Bijgevolg hebben wij (erfgenamen) enkele duizenden euro's (m.b.t. de schuldvordering in kwestie) teveel betaald aan successierechten? Klopt mijn redenering? Bestaat er een mogelijkheid deze teveel betaalde som terug te eisen van de fiscus? (bv. door een brief te schrijven naar de directeur waarbij ik de situatie uitéén zet)
alvast bedankt