Afrekening kosten bij verkoop appartement

Roan
Topic Starter
Berichten: 2

Afrekening kosten bij verkoop appartement

#1 , 02 feb 2010 16:19

Wij hebben onze syndicus de vraag gesteld of wij stappen moesten ondernemen op het gebied van de afrekening van de kosten voor de gemeenschappelijke delen (én het water van ons eigen appartement). Zij hebben toen geantwoord dat zij een brief van de notaris van de koper zouden ontvangen met vraag om inlichtingen en de afrekening. Ze zouden een afrekening maken op forfaitaire basis.

Wij hebben hen toen gemeld dat wij al sinds juni 2009 niet meer in ons appartement gewoond hebben, en bijgevolg ook geen water verbruikt hebben. Men heeft ons toen gezegd dat men hiermee rekening zou houden.

Ik krijg vandaag kopie van de afrekening die naar de notaris van de koper is gegaan, en hierin zie ik tot mijn verbazing dat wij nog moeten bijbetalen, in plaats van geld terug te krijgen!

De eindafrekening zal zoals altijd, pas voorgelegd worden bij de algemene vergadering eind mei. En vermits op dat moment de koper reeds anderhalve maand eigenaar zal zijn, zal hij die afrekening moeten betalen/terugkrijgen.

Is het inderdaad wettelijk zo geregeld dat de koper dan 'profiteert' van onze eindafrekening? Dit kan toch niet? De factuur of creditnota van de eindafrekening moet toch toekomen aan de personen die hiervoor reeds voorschotten gestort hebben?

De vorige afrekening bevatte veel kosten die wij normaal gezien niet hebben, zoals kosten van een advocaat omdat een ex-eigenaar kosten weigerde te betalen, kosten van de panne van de lift, kosten voor het leegtrekken van de septische put door verstopping, enz. En juist op dié afrekening gaan zij hun forfait berekenen, alsook inbegrepen de kosten van het water van onze vorige afrekening, terwijl er dit jaar maar 1 maand water verbruikt werd...

Het kan toch niet dat de koper dan bij de afrekening, eind mei 2010, het geld zal terugtrekken dat normaal gezien aan ons toekomt??

Moet er niet gewoon reeds vroeger een afrekening van alle kosten (voor alle eigenaars) gemaakt worden?

In principe kunnen wij toch nooit meer dan vorig jaar moeten betalen? In tegendeel, we zouden nog terug moeten krijgen vermits we nu minder uitzonderlijke kosten hebben gehad én we niet eens in ons appartement gewoond hebben sinds juni (afrekening is in mei).

In principe krijgen wij dus gemakkelijk meer dan € 500 terug, en wij vinden dat bedrag echt niet verwaarloosbaar om zomaar aan onze koper cadeau te doen, sorry.

Wat zegt de wet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 feb 2010 16:33

Wij hebben onze syndicus de vraag gesteld of wij stappen moesten ondernemen op het gebied van de afrekening van de kosten voor de gemeenschappelijke delen (én het water van ons eigen appartement). Zij hebben toen geantwoord dat zij een brief van de notaris van de koper zouden ontvangen met vraag om inlichtingen en de afrekening. Ze zouden een afrekening maken op forfaitaire basis.

Wij hebben hen toen gemeld dat wij al sinds juni 2009 niet meer in ons appartement gewoond hebben, en bijgevolg ook geen water verbruikt hebben. Men heeft ons toen gezegd dat men hiermee rekening zou houden.

Ik krijg vandaag kopie van de afrekening die naar de notaris van de koper is gegaan, en hierin zie ik tot mijn verbazing dat wij nog moeten bijbetalen, in plaats van geld terug te krijgen!

De eindafrekening zal zoals altijd, pas voorgelegd worden bij de algemene vergadering eind mei. En vermits op dat moment de koper reeds anderhalve maand eigenaar zal zijn, zal hij die afrekening moeten betalen/terugkrijgen.

Is het inderdaad wettelijk zo geregeld dat de koper dan 'profiteert' van onze eindafrekening? Dit kan toch niet? De factuur of creditnota van de eindafrekening moet toch toekomen aan de personen die hiervoor reeds voorschotten gestort hebben?

De vorige afrekening bevatte veel kosten die wij normaal gezien niet hebben, zoals kosten van een advocaat omdat een ex-eigenaar kosten weigerde te betalen, kosten van de panne van de lift, kosten voor het leegtrekken van de septische put door verstopping, enz. En juist op dié afrekening gaan zij hun forfait berekenen, alsook inbegrepen de kosten van het water van onze vorige afrekening, terwijl er dit jaar maar 1 maand water verbruikt werd...

Het kan toch niet dat de koper dan bij de afrekening, eind mei 2010, het geld zal terugtrekken dat normaal gezien aan ons toekomt??

Moet er niet gewoon reeds vroeger een afrekening van alle kosten (voor alle eigenaars) gemaakt worden?

In principe kunnen wij toch nooit meer dan vorig jaar moeten betalen? In tegendeel, we zouden nog terug moeten krijgen vermits we nu minder uitzonderlijke kosten hebben gehad én we niet eens in ons appartement gewoond hebben sinds juni (afrekening is in mei).

In principe krijgen wij dus gemakkelijk meer dan € 500 terug, en wij vinden dat bedrag echt niet verwaarloosbaar om zomaar aan onze koper cadeau te doen, sorry.

Wat zegt de wet?
De wet zegt dat voor het lopende werkingsjaar de kosten worden verdeeld tussen de vorige en de nieuwe eigenaar. De definitieve eindafrekening kan in uw geval eerst plaatsvinden in mei 2010. Alsdan zal u voor de maanden dat u nog eigenaar was de kosten ten laste moeten nemen.
Die kosten zullen u dus in mei 2010 worden aangerekend, verminderd met de eventuele voorafstortingen die u reeds had gedaan in de loop van het werkingsjaar. Indien er een reservefonds was gaat uw aandeel daarin zonder meer over naar de nieuwe eigenaar (daarvan recupereert u dus niets).
U vergist zich wanneer u stelt dat u voor de maanden dat u het appartement niet meer bewoonde niet meer moet meebetalen in de gemeenschappelijke kosten van het gebouw. Zolang u eigenaar was (tot verlijden akte verkoop) bent u gehouden die kosten te betalen.

Tot zover de wettelijke regeling. Het is natuurlijk steeds mogelijk dat er in jullie verkoopovereenkomst iets anders werd afgesproken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Roan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 feb 2010 11:01

Ik heb het niet over de kosten van de gezamenlijke delen, maar over de kosten van het water, terwijl wij geen water verbruikt hebben. Het is vanzelfsprekend dat wij nog steeds moeten meebetalen voor de gemeenschappelijke kosten van het gebouw, of we daar nu wonen of niet.
Bedankt voor de verduidelijking, dit heeft goed geholpen.
Het belangrijkste is dat ik nu weet dat de definitieve afrekening effectief pas in mei 2010 zal plaatsvinden, en niet dat wij een forfaitair bedrag moeten betalen, en dat het saldo van de afrekening de nieuwe eigenaar zou toekomen.
Bedankt!

Reclame

Terug naar “Archief”