Aha.
Gelieve een ander immokantoor te zoeken. Dit is het eerste dat ik hoor dat op deze wijze wijze aan de nieuwe regel tracht te ontduiken. Door dit document te tekenen is het alsof u het immokantoor de opdracht geeft een pand voor u te zoeken, niet u die geïnteresseerd is in een pand dat zij aanbieden. Op deze wijze proberen ze aan art 5 ter van de huurwetgeving te ontsnappen:
Art. 5ter. [1 Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.]1
Ik zou een immokantoor dat dergelijke truukjes probeert links laten liggen. Er zijn al genoeg maffia praktijken in de immosector;
U kan hen eventueel duidelijk maken dat u niet geïnteresseerd bent om hen opdracht te geven een pand voor u te zoeken doch in dat pand daar in de vitrine dat zij aanbieden. Dat de opdracht ter aanbieding van hen uitgaat en niet van u.
U kan die som ook nadien proberen terug te eisen aangezien het om een overtreding gaat van een wet van dwingend recht. Hierover is er echter nog geen rechtspraak.
Indien ze voet bij stuk houden kan u steeds:
- klacht neer leggen bij de economische inspectie aangezien men u tracht een bemiddelingopdracht te laten ondertekenen terwijl u ingaat op een aanbod van hen. hieronder de contactgegevens van deze dienst:
Klacht neerleggen bij het BIV om dezelfde reden:
# Beroepsinstituut
# van Vastgoedmakelaars
# Luxemburgstraat 16B
# 1000 Brussel - België
# Tel: +32 2 505 38 50
# Fax: +32 2 503 42 23
# E-mail:
info@biv.be
Maar eerlijk gezegd, ik zou uitkijken naar een andere woonst en een andere makelaar. U trachten te laten betalen voor diensten die u niet dient te betalen zegt boekdelen over hoe u nadien behandelt zal worden. Het is toevallig geen immokantoor aan de kust of in het Waasland?
Hopelijk helpt dit u verder?