Gerechtsdeurwaarders ; toezicht op hun " activiteiten &

Janssens jan
Topic Starter

Gerechtsdeurwaarders ; toezicht op hun " activiteiten &

#1 , 03 feb 2010 11:28

Waar kan men bvb terecht met klachten over een gerechtsdeurwaarder die gelden vervreemd zonder titel , als de politiediensten dit weigeren te verbaliseren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2010 16:42

Syndicus van de gerechtsdeurwaarders in elk arrondissement.
Politie acteert normaliter alleen strafbare feiten -betwisting over een bepaald bedrag is een contractueel iets dus voor de syndicus.
Of daar moet iets anders aan de hand zijn

Janssens jan
Topic Starter

#3 , 03 feb 2010 16:58

Syndicus van de gerechtsdeurwaarders in elk arrondissement.
Politie acteert normaliter alleen strafbare feiten -betwisting over een bepaald bedrag is een contractueel iets dus voor de syndicus.
Of daar moet iets anders aan de hand zijn
Er bestaat dus niet , iets als een commitee " P " of " I " met betrekking tot misbruik van hun functie ?

Ik zou hier drie concrete voorbeelden kunnen geven waar ze mijns inziens zwaar in de fout gegaan zijn / gaan , door :

1/ onrechtmatig beslag te leggen op geld wat ik kwalificier als diefstal .

2/ gelden uit beslag achter te houden .

Reclame

scorpioen

#4 , 03 feb 2010 17:20

onrechtmatig beslag te leggen op geld wat ik kwalificeer als diefstal
Merkwaardige kwalificatie. Ik denk niet dat een rechter u in die kwalificatie zal volgen.

Voor het leggen van onrechtmatig beslag is de beslagrechter bevoegd.

Bent u degene bij wie beslag gelegd werd? Dan moet u de beslaglegger dagvaarden voor de beslagrechter, niet de gerechtsdeurwaarder, die voert enkel uit wat zijn opdrachtgever vraagt.

scorpioen

Janssens jan
Topic Starter

#5 , 03 feb 2010 17:34

onrechtmatig beslag te leggen op geld wat ik kwalificeer als diefstal
Merkwaardige kwalificatie. Ik denk niet dat een rechter u in die kwalificatie zal volgen.

Voor het leggen van onrechtmatig beslag is de beslagrechter bevoegd.

Bent u degene bij wie beslag gelegd werd? Dan moet u de beslaglegger dagvaarden voor de beslagrechter, niet de gerechtsdeurwaarder, die voert enkel uit wat zijn opdrachtgever vraagt.

scorpioen
Dan maar het eerste verhaal :
Een persoon had een aardige som geld tegoed van de belastingen .
Na een paar maanden had hij er nog altijd het kleur niet van gezien .
Bleek dat gerechtsdeurwaarder X op dit geld beslag gelegd had op " aanvraag " van de advocaat van een tegenpartij .
Hij had hier geen titel voor .
Deze persoon is toen naar de politie getrokken ( toenmalige rijkswacht ) om klacht neer te leggen tegen deze gerechtsdeurwaarder .
Niemand wou PV opmaken .
Uiteindelijk heeft dan de toenmalige brigadecommandant de persoon willen ontvangen en heeft hij " bemiddeld " met de gerechtsdeurwaarder .
Zeer snel stond het geld op zijn rekening .
De gerechtsdeurwaarder gaat vrijuit .

Franciscus

#6 , 04 feb 2010 19:47

Dan nog zie ik geen 'strafbare' elementen in uw uitleg - mogelijk zijn ze er wel
u spreekt van rijkswacht dat is voor april 2001- tijdspanne ...nu klacht??

Trouwens hoe kan een deurwaarder een bedrag van de belastingen op zijn rekening krijgen.
Het bewarend beslag zal dan wel op rekening bij belastingen worden gelegd - met verbod om uit te betalen. Ik denk niet dat belastingen dat geld aan de deurwaarder gaat storten.
Uitvoerend beslag - is zoals je zegt een uitvoerende titel maar dat is de beslagrechter die in een uitvoerbaar vonnis heeft gegeven
Dan zal je naar de rechter moeten stappen en niet naar de gerechtsdeurwaarder.

Janssens jan
Topic Starter

#7 , 04 feb 2010 21:19

Dan nog zie ik geen 'strafbare' elementen in uw uitleg - mogelijk zijn ze er wel
u spreekt van rijkswacht dat is voor april 2001- tijdspanne ...nu klacht??

Trouwens hoe kan een deurwaarder een bedrag van de belastingen op zijn rekening krijgen.
Het bewarend beslag zal dan wel op rekening bij belastingen worden gelegd - met verbod om uit te betalen. Ik denk niet dat belastingen dat geld aan de deurwaarder gaat storten.
Uitvoerend beslag - is zoals je zegt een uitvoerende titel maar dat is de beslagrechter die in een uitvoerbaar vonnis heeft gegeven
Dan zal je naar de rechter moeten stappen en niet naar de gerechtsdeurwaarder.
Beste Franciscus en Scorpioen ( sorry ) , ik ben geen jurist , sla mij dood ik weet niet hoe het er daar toen allemaal aan toegegaan is .
Ik kan U alleen maar zeggen
1/ dat de brigadecommandant telefonisch contact opgenomen heeft met deze gerechtsdeurwaarder en dat het geld super snel op mijn rekening stond.....( dateert van 1998 , ik heb mijn rekening uittreksels uit deze periode niet meer en kan jullie dus ook niet vertellen of dit geld overgemaakt werd door de belastingen of door de deurwaarder in kwestie . Ik herinner mij wel dat ik toen heel blij was van dit geld te zien , ik kon er meer met doen dan met de " nagel " waarmee ik het moest redden ) .
2/ dit geld zogezegd geblokkerd stond op AANVRAAG van de advocaat van de tegentartij .
3/ Er was GEEN titel .

Merkwaardig , niet ? heeeeeeel zacht uitgedrukt .

Klacht ? nee hoor , dit is een oude koe .

tweede voorbeeld ( heb ik ook gepost bij erelonen advocaat van Kiekeboe )

Mijn eks had een tegoed van 112.024 bef ( onderhoudsgeld ) .
Er was een afspraak tussen onze respectievelijke advocaten dat ik dit bedrag moest overmaken op de " carpa " rekening van de advocaat van mijn eks-suikerduifje .

Op een zekere dag kregen mijn toenmalige werkgever en ik het bezoek van een deurwaarder ( in het bijzijn van een tiental werknemers daar ook aanwezig ) .
De man kwam deze achterstallige onderhoudsgelden opeisen ?

Maar man toch zei ik hem , dit is reeds sinds lang betaald !

Ik woonde op dat ogenblik bij deze werkgever in en ik kon vrij snel de bewijsstukken voorleggen ( ze liggen hier voor mijn neus ) .

Dit is mijn probleem niet zei ie ! ik moet dat geld hebben , regel U met de advocaat !

Ah zo zei de Janssens , en hij contacteerde de politie .

Uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor .

Afgedropen is de afgezant van de deurwaarder , dubbel betaald heb ik niet .

Merkwaardig niet ?

Derde voorbeeld ( geen exact bedrag hier , want de zaak is nog lopende ) .

Eén van mijn zonen geraakt letterlijk slaags met de politie .
De zaak komt uiteindelijk voor het commitee "P" en de agent wordt in het ongelijk gesteld en veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding .

Maanden nadien heeft mijn zoon nog steeds geen rooie duit gezien .
Hij wordt afgewimpeld door de deurwaarder die gelast is met innen van deze schadevergoeding .

Merkwaardig , vindt U niet ?

Zijn dit drie " fait divertjes " of is er zoals U eerder zei iets aan de hand ...
met de praktijken van gerechtsdeurwaarders ?

Dat is de vraag die ik mij in eerste instantie stel , de tweede , hoe moet mijn zoon dit aanpakken ...... en er nog iets aan overhouden .............

Terug naar “Archief”