Hoe en wat?

toetsenbord
Topic Starter

Hoe en wat?

#1 , 25 jan 2010 13:00

Ik hoop niet dat het hier al staat of dat er een heel duidelijke website over is die ik over het hoofd zag, maar klacht indienen tegen iemand, hoe werkt dat nu eigenlijk?

- Moet je zelf alle feiten en gegevens zo goed mogelijk verzamelen voordat je een klacht kan neerleggen? Of mag je verwachten dat de politie een deel van het onderzoek doet en zelf verder op zoek gaat naar (nog meer) strafbare feiten?

- Moet je eerst klacht neerleggen, of eerst een advocaat raadplegen?

- Wat gebeurt er als je gewoon een klacht tegen iemand neerlegt? Komt de persoon waartegen je dit doet dit dan te weten? En wat gebeurt er verder mee? Ik neem aan dat straffen voor die persoon/compensaties voor jou dan sowieso uitblijven.

- Wat moet je zeggen als je wil dat er een proces komt (ik had gehoord dat daar een specifieke formulering voor was), en wat zijn hiervan de voordelen?

- Wat zijn de kosten van een proces (als je verliest)? Wat die van bv. een kortgeding? Is dit laatste duurder dan het eerste?

- Als je iemand aanklaagt, en die klacht wordt verworpen, kan hij/zij jou dan aanklagen hiervoor? (Is een klacht tegen onbekenden terwijl je weet om wie het gaat, dan een oplossing?)

- ...

Dank jullie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 25 jan 2010 14:07

ik vermoed dat je best vermeld over watvoor een geschil het gaat je vraag is momenteel veel te ruim , je hond in het veld los laten lopen of een gewapende overval zijn beiden een strafbaar feit maar de antwoorden zal een wereld van verschil zijn

Rebel-with-a-cause

#3 , 25 jan 2010 16:50

Als slachtoffer van een misdrijf mag u altijd een klacht indienen. U heeft er belang bij hiervoor zo snel mogelijk naar een politiekantoor in uw buurt te gaan. Na verloop van tijd (voor bepaalde misdrijven is dit vijf jaar) kunnen de daders immers niet meer vervolgd worden.

Op deze site kan je een hele uitleg daarover vinden.

Reclame

toetsenbord
Topic Starter

#4 , 02 feb 2010 19:40

Een geschil tussen twee burgerlijke partijen.

Ik overweeg een aanklacht in te dienen wegens pesterijen/stalking, verlopende via internet.

Mijn vraag is vooral: eerst politie inschakelen en klacht neerleggen, of eerst een raadsman onder de arm nemen/Advies gaan innemen?
Wat zijn te verwachten kosten (als ik niet/wel win).
Wat zijn mogelijke gevolgen (bv. kan ik een wederklacht krijgen bij verlies voor laster en eerroof? En wat als persoon (na de zaak, nog meer) roddels over mij zal rondvertellen, kan ik daar dan iets tegen doen?)
Worden problemen via internet ernstig genomen?
Voert de politie zelf het onderzoek, of moet ik alle bewijsstukken verzamelen (ze staan over ettelijke websites verspreid en het is haast een fulltime bezigheid om alles te verzamelen).

...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2010 17:29

als dat een burgerlijke zaak is zal de politie geen PV opstellen want niet bevoegd.

klacht wegens pesterijen/stalking = nog een van de weinige klachtmisdrijven en MOET als dusdanig ook geformuleerd worden ik wens wegens klacht tegen x. Politie weet de juiste formule wel.
verlopen via internet .. nu begint het waar woont tegenpartij in welk land - wat is er juist gedaan - wat u pesten noemt kan of kan niet vervolgbaar zijn.
Klacht tegen onbekende of u moet 100% zeker zijn dat het X was .. dat het X is zal de politie wel uitzoeken aan de hand van de schermafdrukken - heathers en ip adressen.
Roddels -- tegen wie - waar wanneer dat soort zaken is 'nogal' gelimiteerd in strafbare gedragingen in de wet.
Tja als uw aangifte ongegrond is kan tegenpartij inderdaad tegenklacht doen wegens vb lasterlijke aantijgingen ... maar alles hangt af van de openbaarheid van deze feiten
Kortom uw vraag kan verschillende strafbare feiten omvatten soms na klacht anders andere ambtshalve of kan gewoon in zijn totaliteit niet strafbaar zijn.

Je kan vragen de politie dat eventjes te bekijken en dan verder te gaan al naargelang.
Normaal gaat de magistraat dan ofwel aan de officier van gerechtelijke politie ofwel aan het CCU opdracht geven het onderzoek verder te zetten.
(bij eenvoudige zaken - hekende dader zal de OGP wel het onderzoek toegespeeld krijgen.)
Of hij nl onmiddellijk kan optreden - heterdaad- hangt van (te)veel factoren af - om hier te bespreken
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 feb 2010 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

toetsenbord
Topic Starter

#6 , 06 feb 2010 16:41

als dat een burgerlijke zaak is zal de politie geen PV opstellen want niet bevoegd.

klacht wegens pesterijen/stalking = nog een van de weinige klachtmisdrijven en MOET als dusdanig ook geformuleerd worden ik wens wegens klacht tegen x. Politie weet de juiste formule wel.
verlopen via internet .. nu begint het waar woont tegenpartij in welk land - wat is er juist gedaan - wat u pesten noemt kan of kan niet vervolgbaar zijn.
Klacht tegen onbekende of u moet 100% zeker zijn dat het X was .. dat het X is zal de politie wel uitzoeke,n aan de hand van de schermafdrukken - heathers en ip adressen.
Roddels -- tegen wie - waar wanneer dat soort zaken is 'nogal' gelimiteerd in strafbare gedragingen in de wet.
Tja als uw aangifte ongegrond is kan tegenpartij inderdaad tegenkalcht doen wegens vb lasterlijke aantijgingen ... maar alles hangt af van de openbaarheid van deze feiten
Kortom uw vraag kan verschillende strafbare feiten omvatten soms na klacht anders andere ambtshalve of kan gewoon in zijn totaliteit niet strafbaar zijn.

Je kan vragen de politie dat eventjes te bekijken en dan verder te gaan al naargelang.
Normaal gaat de magistraat dan ofwel aan de officier van gerechtelijke politie ofwel aan het CCU opdracht geven het onderzoek verder te zetten.
(bij eenvoudige zaken - hekende dader zal de OGP wel het onderzoek toegespeeld krijgen.)
Of hij nl onmiddellijk kan optreden - heterdaad- hangt van (te)veel factoren af - om hier te bespreken
De grens tussen strafbaar of niet is dun denk ik. Ik heb bv. niet alle berichten, want velen ervan zijn verdwenen (bijna alles verliep via een forum en zeker van het begin van de feiten heb ik daardoor nauwelijks iets in handen, omdat ik toen niet wist dat het ging blijven duren en zodanig escaleren heb ik destijds nooit iets opgeslaan).
Dan heb je ook nog het feit dat de ene persoon een heel deel mensen tegen me heeft opgezet, vermoedelijk ook de beheerders van het forum die haar lijken te beschermden en mij eraf gooiden zonder gegronde reden.
Tegelijk staat dat forum dus vol beledigingen en soms zelfs pure laster en eerroof over mij (gericht aan mijn nicknaam weliswaar) die niet gewist worden. En worden er nog steeds bij geplaatst.
Op een ander forum waar ik zat, heeft iemand aangemeld onder mijn echte voornaam, om vervolgens mij (mijn nick dus) zwart te maken...

Allemaal van die kantje/boordje strafbare feiten dus. Dat weten deze mensen ook goed genoeg...

Ik heb veel gegevens en al contact opgenomen met e-cops waarin ik de situatie uiteenzette. Ze adviseerden me contact op te nemen met de CCU. Maar ik vraag me af of ik al mijn gegevens zelf moet ordenen en echt alles zelf moet vinden, of dat ze zelf zo vriendelijk willen zijn het allemaal uitgebreid te onderzoeken. Want als ik dat zelf moet doen ...

Ik hoop vooral dat de klacht niet geseponeerd wordt, maar dat kan ik niet voorkomen zeker?

Daarnaast vraag ik me af hoeveel die grap me kan kosten? In het geval dat ik win en in het geval dat ik verlies... wetende dat het - als de politie alles serieus neemt - uiteindelijk gaat om een klacht tegen mogelijk zelfs een persoon of 10 à 15 (al de moderators van het forum + de meelopende pesters).

JohnD

#7 , 08 feb 2010 06:14

Nou vermits je al met een nick werkt, wat ik iedereen trouwens aanraadt, zit je al met een probleem. Je nick is anoniem. Het is geen gewone 2e naam. Je zal al moeten bewijzen dat jij die persoon bent om te beginnen. Niemand van dat forum zou trouwens jou mogen kunnen associeren met die nick. Als dat wel zo is kan al geoordeeld worden door de tegenpartij dat je het zelf gezocht hebt.

Ik denk persoonlijk dat dit zeer moeillijk zal liggen.

Kijk als ik iemand beledig, maar niemand kan die persoon koppelen aan een echte identiteit, hoe kan die virtuele persoon zich dan beledigd voelen ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#8 , 09 feb 2010 17:48

JohnD -- dat klopt als een bus - bij geen identificatie wordt PV zo geseponneerd door het parket - zal gezien onbekende klager zelfs niet worden opgesteld.
Het is dus alleen als duidelijk blijkt dat de nick name gelinkt is aan een reële persoon dat er een kans is dat er kan opgetreden worden.
Trouwens - als de beheerder van het forum NIET zou optreden is hij dan mede strafbaar.
Een melding aan beheerders dat de regels worden overtreden moet voldoende zijn om die in aktie te laten schieten gezien op dat ogenblik zijn verantwoordelijkheid als verspreider in het gedrang komt.

toetsenbord
Topic Starter

#9 , 20 feb 2010 21:05

Bedankt voor jullie reacties.

Maar maakt dat echt een verschil uit?
Tenslotte word jij, al dan niet onder een bepaalde naam fungerend, nog steeds persoonlijk aangevallen, belasterd en be-eerroof-d (eigen spelling ;)) of belaagd... Zoiets komt niet minder had aan omdat je anders heet op een forum.
Op dat forum was ik anoniem, maar ik had er enkele mensen live van ontmoet, zodat de anonimiteit verviel...

De mensen die mij lastigvallen kennen allen mijn naam en weten meer over me (Omgekeerd ken ik ook de meeste mensen die me belagen of belaagden (het was eens een groepje, dat nu goddank uit mekaar gevallen is) bij naam. Een klacht hoeft dus niet anoniem te zijn, maar in verband met het gevaar voor een wederklacht is het wenselijk denk ik.), waar ze nu gretig gebruik van maken om me zwart te maken of zelfs mee te dreigen... die bedreigingen zijn regelmatig te gek voor woorden en geven meestal de idee dat ze lange armen (denken te?) hebben...

Ik heb meermaals meldingen gemaakt bij de moderatie of de forumbeheerder. Dat heeft nooit iets opgeleverd. Integendeel. Als ik nadien nog op het forum ben gekomen en het onrecht aanklaagde werden mijn berichten ook onmiddellijk gewist. Dat gebeurde ook indien anderen die voor me opkwamen info over me gaven of probeerden me 'terug te halen' (de verbanning ongedaan te maken).
Het zal dan ook niet verbazen dat de moderators voor een deel samenvallen met dat groepje dat mij belaagd... En deze mensen hebben goede banden met de beheerder allicht.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ze hun objectiviteit hebben verloren. Maar het lijkt er wel op. Ook vanuit andere hoeken heb ik die suggestie heel vaak gehoord...

Franciscus

#10 , 23 feb 2010 18:08

Zoals ik al heb gezegd moet het op een bij wet gestelde wijze over bij wet gestelde feiten gaan ... al de rest is niet strafbaar.

Wip eens binnen bij dienst slazo of bij de wachtdienst - klachten van uw politiezone met wat schermafdrukken van feiten en hoor dan eens wat de officier zegt.

toetsenbord
Topic Starter

#11 , 01 mar 2010 14:16

Oké, zal ik doen. Bedankt.

Terug naar “Archief”