Overlijden vrouw, wat met de zaak?

Bant
Topic Starter

Overlijden vrouw, wat met de zaak?

#1 , 10 feb 2010 17:21

Hoi

Even een kleine situatie schets waar ik mee zit:

Een Belgische vrouw richt een BVBA op onder haar naam. Ze is getrouwd met een buitenlander (non-EU) die over geen diploma's beschikt. De trouw is gebeurd onder het wettelijk stelsel en ze hebben dus geen huwelijkscontract. Er is wel een dochter en een zoon.

Wat gebeurt er met de BVBA als de vrouw overlijdt? Wordt dit niet verdeeld over de echtgenoot en de bloedverwanten? Dus 50% echtgenoot, 25% per kind? Hoe zit het dan echter met de echtgenoot om het bedrijf "over te nemen" daar hij ongediplomeerd is?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Bant op 10 feb 2010 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 feb 2010 17:24

Als de bvba niet kan verkocht worden, zal ze moeten vereffend worden.

Bant
Topic Starter

#3 , 10 feb 2010 17:36

Dus de man is niet in staat om het bedrijf over te nemen omwille van z'n beperkte kennis? Hij kan echter wel z'n 50% aandelen behouden en iemand anders hebben die het bedrijf leidt?

Ik ben redelijk gebeten door de situatie daarmee...

Reclame

roharro

#4 , 10 feb 2010 17:58

Dus de man is niet in staat om het bedrijf over te nemen omwille van z'n beperkte kennis? Hij kan echter wel z'n 50% aandelen behouden en iemand anders hebben die het bedrijf leidt?

Ik ben redelijk gebeten door de situatie daarmee...
Hangt af van het soort bedrijf. Welke diplomavereiste geldt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bant
Topic Starter

#5 , 10 feb 2010 18:48

Geen universitair/hogeschool diploma. In feite moet hij alleen beschikken over een attest "bedrijfsbeheer" of gelijkgestelde ervaring als hij de zaak wil overnemen?

roharro

#6 , 10 feb 2010 18:51

Geen universitair/hogeschool diploma. In feite moet hij alleen beschikken over een attest "bedrijfsbeheer" of gelijkgestelde ervaring als hij de zaak wil overnemen?
Als er voor het beroep zelf geen specifieke diplomavereisten zijn dan volstaat getuigschrift bedrijfsbeheer (of erkenning van andere reeds behaalde diploma's/getuigschriften als evenwaardig).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#7 , 10 feb 2010 18:55

Over welk vrij beroep gaat het dan?

Bant
Topic Starter

#8 , 10 feb 2010 19:11

Als er voor het beroep zelf geen specifieke diplomavereisten zijn dan volstaat getuigschrift bedrijfsbeheer (of erkenning van andere reeds behaalde diploma's/getuigschriften als evenwaardig).
En dat attest kan hij behalen door z'n gelijkgestelde ervaring. Perfect op dat vlak ben ik mee.

@bartvdv: Ik heb een foutje gemaakt, het is geen vrij beroep. M'n interpretatie was verkeerd. We kunnen als illustratief voorbeeld een bloemenwinkel nemen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”