Eenmalige sponsoring via kwitantie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
renee.vdp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eenmalige sponsoring via kwitantie

#1 , 24 aug 2024 13:36

Beste allen,

Ik ben opzoek naar een oplossing voor volgend probleem.

Ik ga binnenkort voor een lange tijd weg. Ik vertrek met de wagen richting en in Afrika, waar ik uiteindelijk een jaar als vrijwilliger aan de slag ga. Hiervoor kan ik natuurlijk wat sponsoring gebruiken, ik ben me ervan bewust dat ik als particulier geen factuur kan maken en het zo voor bedrijven niet interessant kan maken om te sponsoren. Echter las ik ook op dit forum dat er zoiets bestaat als een kwitantie, die dan (deels?)aftrekbaar zou zijn voor de bedrijven. Klopt dit en is dit ook voor mijn situatie van toepassing? Het zou niet gaan om grote bedragen (lees niet boven de 500 euro) en dit is een eenmalig gebeuren voor ieder bedrijf.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes Renee

LeenW

#2 , 24 aug 2024 13:38

Is er een tegenprestatie voor de sponsoring of gaat het om pure giften?

renee.vdp
Topic Starter

#3 , 24 aug 2024 15:45

De wagen waarmee ik ga zou inruil bestickerd worden met het logo van het bedrijf zoals dat bij sportclubs ook vaak om visuele reclame gaat.

Reclame

LeenW

#4 , 27 aug 2024 15:41

(sorry ik was het onderwerp uit het oog verloren)

Dat kan inderdaad zonder zelfstandige te moeten worden en te factureren (uitzondering publiciteit voor particulieren, zie https://expert.taxwin.be/nl/tw_actu_h/d ... 30608-5-nl), maar de inkomsten zijn m.i. wel belastbaar in de personenbelasting (https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related). Dan zou ik denken dat het via fiche moet.

renee.vdp
Topic Starter

#5 , 28 aug 2024 12:13

Beste Leen
Wat bedoelt u precies met een fiche?

Ik heb momenteel geen inkomsten aangezien ik net afgestudeerd ben. Kunt u inschatten wat voor impact een sponsoring van (ongeveer) 500 euro op mijn persoonbelasting heeft? Ik ben helemaal niet thuis in deze materie...

Vriendelijke groet,

Renee Vandeputte

LeenW

#6 , 28 aug 2024 12:48

Fiscale fiche. Zonder inkomsten gaat er niets veranderen.

Terug naar “Stel een vraag”