Eindeloze discussie

wanton

#16 , 10 feb 2010 22:55

Dat is eigenlijk het zwakke punt bij wettelijk samenwonenden. Iedere partner kan eenzijdig de samenwoning stopzetten , waardoor men feitelijk samenwoont. Hierdoor moet men geen rekenschap geven aan de partner en kan vb. het huis wel verkocht worden.
Idem met het wettelijk erfrecht dat de partner het vruchtgebruik van de gezinswoning erft. Via testament kan dat toch afgepakt worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#17 , 11 feb 2010 12:35

Idem met het wettelijk erfrecht dat de partner het vruchtgebruik van de gezinswoning erft
misschien ook te vermelden dat het vruchtgebruik,indien de eigenaar bijv kinderen heeft uit een vorige relatie,beperkt is in de tijd! Althans volgens mijn notaris.(in geval van wettelijke samenwoning).

wanton

#18 , 11 feb 2010 19:20

Sorry Hendrik ,

daar heb ik nog nooit iets van gehoord. Ik vind niets in mijn dokumentatie en ook in het Burg. Wetboek wordt daar niets van gezegd.

Dus : ook voor een wettelijk samenwonende is het vruchtgebruik levenslang , zonder dat men dat kan afpakken tegen zijn wil.
Toet-anch-Amon

Reclame

3399AAaa

#19 , 11 feb 2010 19:22

Sorry Hendrik ,

daar heb ik nog nooit iets van gehoord. Ik vind niets in mijn dokumentatie en ook in het Burg. Wetboek wordt daar niets van gezegd.

Dus : ook voor een wettelijk samenwonende is het vruchtgebruik levenslang , zonder dat men dat kan afpakken tegen zijn wil.
inderdaad, daar heb ik ook nog nooit over gehoord...
Plus est en vous

hendrik1

#20 , 11 feb 2010 19:30

Hoi,

dan kent mijn notaris zijn job niet.
Hij stelde: vruchtgebruik heeft ook een waarde!
Ik heb 2 kids! Een eigen huis. Stel dat ik wettelijk zou gaan samenwonen of trouwen dan stelde hij dat mijn nieuwe partner slechts recht zou hebben op een vruchtgebruik gelijk aan 1/3 van de waarde van de woning!
Dus: ik ga dood, mijn partner blijft wonen in een huis van bv 210000eur, dan stelt hij dat wanneer ze hier x tijd gratis gewoond heeft dat haar 70000eur van de woning opgesoupeerd is en dat ze dan hetzij huur zou moeten betalen aan mijn kids of het zou moeten afbollen zodat de kids het huis kunnen verkopen en hun aandeel kunnen ontvangen.
Het is mij zo gezegd! :wink:
Laatst gewijzigd door hendrik1 op 11 feb 2010 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#21 , 11 feb 2010 19:56

En op welke grondslag gaat die notaris dan vaststellen wanneer 70 000 EUR is opgesoupeerd?

"ik ga dood, mijn partner blijft wonen in een huis van bv 210000eur, dan stelt hij dat wanneer ze hier x tijd gratis gewoond heeft dat haar 70000eur van de woning opgesoupeerd is

Hij heeft natuurlijk wel gelijk dat het vruchtgebruik beperkt is in de tijd (zolang niemand het geheim van het eeuwige leven heeft ontdekt).
Maar misschien heeft de notaris het ruwe rekenvoorbeeld slechts gegeven om aan te tonen hoe de successierechten zullen worden berekend. Deels op waarde blote eigendom, deels op waarde vruchtgebruik. En vruchtgebruik beperkt tot overlijden vruchtgebruiker......waardoor waarde vruchtgebruik verdwijnt en blote eigenaars (kinderen) volle eigenaar worden...hm..hm...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hendrik1

#22 , 11 feb 2010 20:14

Tja,

ik weet het ook niet meer hoor!
Ik contacteer hem volgende week zodat ik hier een duidelijkere (waarschijnlijk dan,hopelijk) uitleg kan geven.

:wink:

wanton

#23 , 11 feb 2010 21:02

Toch ook nog even vermelden dat de wettelijk samenwonende partner geen successierechten betaalt op dat geërfd vruchtgebruik.
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#24 , 11 feb 2010 21:50

zoals wanton het zegt, dat lijkt me ook eerder te kloppen. Misschien heeft u de notaris verkeerd begrepen, of heeft hij zich moeilijk uitgedrukt...misverstand?
Plus est en vous

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”