Lek in waterleiding gemeenschap of privatief

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
luterman1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lek in waterleiding gemeenschap of privatief

#1 , 10 sep 2024 18:18

Beste,

In mijn appartement op de gelijksvloer lekte water uit het plafond in de gang, een firma die een  lekdetectie uitvoerde stelde vast dat er zich een lekt bevond aan een waterleiding voor een toilet in het bovengelegen appartement op de 1ste verdieping. Onze Syndicus verhaald nu het factuur van een loodgieter die de lek herstelde op de gemeenschap omdat er maar een hoofdmeter is van Pidpa, alle appartementen hebben wel aparte waterleidingen met een prive watermeter die jaarlijks wordt opgenomen om het verbruik door te rekenen. Ik kan nog begrijpen dat verticale leiding die zich in een gemeenschappelijke schacht bevinden dan gemeenschappelijk is, maar leidingen die in een schap zitten in het privatieve gedeelte van het bovengelegen appartement kan men toch niet aanzien als gemeenschapelijke kost ?

Kan er iemand mij hierover een antwoord bieden ?
Met dank en vriendelijke groeten

Luc 

Thomas Morus

#2 , 10 sep 2024 19:04

Waar zit het lek tov de private watermeter?
Dat is bepalend voor wie de kosten zijn.
Is er geen dekking door de blokpolis?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

luterman1
Topic Starter

#3 , 11 sep 2024 12:11

Beste Thomas, Het is een appartementsblok van 8 appartementen waarvan een hoofdmeter van Pidpa in de kruipkelder werd geplaatst, vandaaruit vertrekken leidingen die op verschillende plaatsen een verdeling hebben waar dan de verbruiksmeters tussen zitten op het gelijksvloer, van die verbruiksmeters vertrekken dan leidingen naar de verschillende appartementen.
Het lek situeert zich op de 1ste verdieping, ruim 15 meter verwijderd van de hoofdmeter.
De VME rekent een provisie aan van een totaal factuur enkel van de herstelling zonder veel details, incl. btw 710.90 euro. dank voor de tip i.v.m. de blokpolis.
Met vriendelijke groeten Luc

Reclame

luterman1
Topic Starter

#4 , 11 sep 2024 13:15

Nog ter info, De private watermeter werd geplaatst in een gemeenschappelijke hal op het gelijksvoer en de lek bevind zicht in de chape op de 1ste verdieping in een privatief gedeelte, als men de buizen opmeet vanaf de privé watermeter tot aan de lek kom je ongeveer ook op 15 meter.

CityBird

#5 , 11 sep 2024 13:25

Nog ter info, De private watermeter werd geplaatst in een gemeenschappelijke hal op het gelijksvoer en de lek bevind zicht in de chape op de 1ste verdieping in een privatief gedeelte, als men de buizen opmeet vanaf de privé watermeter tot aan de lek kom je ongeveer ook op 15 meter.
Dan is dat m.i. privatief en betaalt de blokpolis de schade waarvan de vrijstelling momenteel normaliter om en bij de 310€ dacht ik door de eigenaar van dat privatief deel moet worden betaald.

luterman1
Topic Starter

#6 , 11 sep 2024 14:55

Beste, Dank voor uw antwoord, Hoe pak ik dit het beste aan ? VME blijft bij zijn standpunt, kan ik hierover rechtsgeldige informatie zoeken ? Bestaat er een uiteenzetting waarmee je kan aantonen wanneer zulke leidingen privatief of gemeenschappelijk zijn ?

CityBird

#7 , 11 sep 2024 17:45

Je wil dus voor 310/8 = 38€ moeilijk gaan doen? Een advocaat die een brief schrijft is al snel 200€

luterman1
Topic Starter

#8 , 11 sep 2024 18:18

Beste, Daar heb ik ook aan gedacht, het gaat over een kleine schade en het bedrag is te weining om over te dicuteren, maar de loodgieter beschreef de herstelling, dichting op een loden buis (dacht ondertussen dat lood verboden was op een watertoevoerleidingen) daarom wil ik graag weten of dit wel of niet gemeenschap is.
Groeten Luc

luterman1
Topic Starter

#9 , 15 sep 2024 11:53

Beste, Is er dan niemand die hier een sluitend antwoord kan op geven ?
Groeten Luc

mava105

#10 , 15 sep 2024 12:31

Is het lek nu voor of achter de 2de meter? Eventuele lekken tussen de hoofdmeter en de tussenmeter zijn voor rekening van de VME, gezien die er heeft voor gekozen waar de meters staan.

luterman1
Topic Starter

#11 , 18 sep 2024 13:21

Beste,
De lek situeert zich 15 meter na de 2de teller in de chap van de 1ste verdieping.
Groeten Luc

LYNX XX

#12 , 18 sep 2024 15:49

Is zaak voor de blokpolis.

standleiding horizontaal = gemeenschappelijk

liggende leidingen verticaal = privatief

https://www.appartementeneigenaar.nl/te ... woordelijk

luterman1
Topic Starter

#13 , 18 sep 2024 16:18

Dank voor uw reactie, zijn toch de horizontale leidingen die privatief zijn ?

LYNX XX

#14 , 19 sep 2024 07:44

Dank voor uw reactie, zijn toch de horizontale leidingen die privatief zijn ?
Inderdaad is omgekeerd : verticaal = gemeenschappelijk horizontaal = privatief

Excuses

mava105

#15 , 19 sep 2024 09:57

Het artikel ging over ÂFVOERLEIDINGEN. TS had het over
AANVOERLEIDINGEN. Dat is een wezenlijk verschil. Indien het lek zich 15 meter na de 2de meter situeert, de tussenlek meter dus is het zeker privatief

Terug naar “Stel een vraag”