geen prijsofferte, wel factuur

s_tange
Topic Starter

geen prijsofferte, wel factuur

#1 , 16 feb 2010 02:58

Onlangs heb ik een slot van een buitendeur laten vervangen door een vakman die tevens een nieuw schuifraam heeft gezet.

Dat werk was ok. En bij de oplevering van dat werk, heb ik hem gevraagd nog even een cylinderslot te vervangen.

Er is nooit een prijsofferte opgemaakt voor dit werk. Dan komt de factuur, die 500 € bedraagt.

Wat kan ik hiermee beginnen? Is het ontbreken van een prijsofferte reden genoeg om een factuur die abnormaal hoog is (geen normale prijs) aan te vechten ? Heeft dit juridisch zin?

Ik ben particulier

mvg
Stefan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2010 09:50

Een opdracht met vrije prijsbepaling houdt in dat de opdrachtgever het aan de aannemer overlaat de juiste prijs voor het werk te bepalen. Dit brengt mee dat het voor de opdrachtgever niet volstaat om, bij de ontvangst van de factuur, een detaillering van het aangerekende bedrag te vragen opdat het door de aannemer aangerekende vatbaar zou zijn voor betwisting: het behoort de opdrachtgever aannemelijk te maken dat de aannemer misbruik maakt van de hem verstrekte macht tot eenzijdige prijsbepaling en dat, m.a.w. de aangerekende prijs kennelijk onredelijk is (Antwerpen 2 april 2001, T. Aann. 2002, afl. 4, 313).

scorpioen

bartvdv

#3 , 16 feb 2010 09:55

Dus dan zou s_tanghe aan een 3-tal slotenmakers uit de directe omgeving een offerte kunnen vragen voor het laten vervangen van een cilinderslot (zelfde type/tijdens dezelfde werkuren). Wijken deze offertes sterk af van de factuur die hij gekregen heeft, dan zou s_tanghe de slotenmaker kunnen confronteren met de andere offertes en bovenstaande wettekst aanhalen om een lager bedrag te bedingen?

Reclame

Terug naar “Archief”