rekening afgesloten voor overlijden

bas
Topic Starter

rekening afgesloten voor overlijden

#1 , 17 feb 2010 00:59

vader samenwonend ; overlijdt 2006 ; had hersentumor + autistische persoonlijkheid ; testament wordt opgesteld dat vrouw alles mag hebben ;
prognose is sterven binnen enkele maanden en zij annuleert hun gemeenschappelijke rekening voor overlijden ; bij overlijden nog een 1000 euro aanwezig van het laatste pensioen op zijn girorek.en dus geen successierechten verschuldigd ; ik wist echter dat vader 90000 euro aan waardepapieren bezat en zijn aandeel in de verkoop van het ouderlijk huis bedroeg +62000 euro ; aangifte ...er is niets , dus geen successierechten te betalen ; ik ga op onderzoek en vind de ondertussen geannuleerde rek.bij Dexia ; ik ben reservataire erfgen.en heb dus recht op de 1/2 : op de verborgen rekening was vader's vermogen verkocht en liquide gemaakt ; er was een fonds aangekocht in 2004 twv 75000 euro en dat geeft ze ook toe onder ede na lang aandringen. Er zijn ook nog overschrijvingen naar haar giro twv 12000 euro en 2 grote cashafhalingen van 19000 euro en 33000 euro exclusief door haar gehandtekend. MIJN VRAAG heb ik ook recht op de 1/2 van deze cashafhalingen en overschrijvingen twv ca.64000 euro.
Maw.vanaf april 2003 tot okt 2004 (1 1/2 j) zijn er op de gemeensch rek voor 150-160000 euro debetverrichtingen geweest richting mevr. en daar is in de eerste aangifte met geen woord over gerept

Hoe moet ik nu reageren?
moet ik daar weer voor naar de rechtbank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 17 feb 2010 11:06

Dag Bas

Tijdens het weekend dacht ik nog eens jou. Ik stelde me de vraag hoever je stond met de erfeniskwestie. Ik ben blij nog iets van je te mogen horen.

Jij was reservataire erfgenaam en hebt minstens de recht op de 1/2. Alle gelden, ook die cash afgehaald zijn door mevrouw (ondertekend door haar) worden meegeteld in de fictieve massa.

Je moet de aangifte eens nauwkeurig lezen én zeker als deze werd opgesteld door een notaris. Daar staat een paragraafje bij over gelden op een rekening van een derde. Indien deze derde rekening bestaat, dat moesten deze gelden worden aangegeven voor de SRR.

Ik ga van de veronderstelling uit dat je vader op 28 april 2006 overleed. De periode van 3 jaar voor zijn overlijden zijn er debetverrichtingen geweest. Waren het telkens kleine bedragen of grote bedragen? In principe moesten deze aangegeven worden: ze staan op rekening van derde. Ze behoren tot de nalatenschap. Deze moesten ook aangeven worden aan de SRR.

Je vader had een hersentumor met dezelfde symptomen als dementie. Wanneer werd dit testament opgesteld?

Je kan inzage vragen in het medisch dossier als reservataire erfgenaam en misschien het testament nietig verklaren.

Ik geef je een link naar de wettekst:

Nietigverklaring testament:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=18701

Voor wat betreft de aangifte van SSR zou de aangifte van SSR nu ook een burgerlijk wapen zijn. Ook hier krijg je een link:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=18510

Van deze laatste link beschik ik nog geen tekst, maar enkel een verwijzigng naar...

Ik had gehoopt dat je al iets verder stond met het afwerken van deze nalatenschap. Ik stond zelfs op het punt om je te vragen hoever je stond.

Ik hoop dat je met mijn bijdrage de positieve richting uit kan. Hopelijk hoor ik nog iets van jou.

Creatief

Creatief

#3 , 17 feb 2010 13:19

Bas, hier heb een link van het voniis van het Hof van Beroep te Antwerpen:

http://www.elfri.be/buitengerechtelijke ... s-aangifte

Om het Rechtskundig Weekblad te kunnen bereieken heb je een paswoord nodig. Hierover beschik ik zelf niet.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”