facebook tags

Loria
Topic Starter

facebook tags

#1 , 17 feb 2010 12:21

misschien een onnozele vraag, maar ik zit zelf niet op facebook, maar weet van een vroegere schoolvriendin dat ze foto's van de kleuterklas en lagere school online hebben gezet en als je over mijn hoofd scrollt, lees je mijn volledige naam. mag dat eigenlijk wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 17 feb 2010 13:33

Neen, dat mag niet. Je hebt recht op privacy; stuur een mailtje met de vraag om jouw naam te verwijderen en jouw gezicht onherkenbaar te maken (via bv. mozaïekjes of iets dergelijks. Duizenden mogelijkheden in Photoshop of een ander beeldbewerkingsprogramma).

Van mij mag de school bv. geen klasfoto op de website zetten waar 'mijn dochter' ook bij staat. Ook organisaties die foto's maken van carnaval waar 'mijn vrouw' en/of 'mijn dochter' opstaan, krijgen van mij het vriendelijke verzoek de foto te verwijderen/wissen. Met resultaat.

Ik hoed me voor al dat openbaarmakingsgedoe op het internet via o.a. blogs, 'social sites', enz.

Al wat je op het internet gooit, gaat er NOOIT meer af.

mapleleiah

#3 , 17 feb 2010 19:22

Neen, dat mag niet. Je hebt recht op privacy; stuur een mailtje met de vraag om jouw naam te verwijderen en jouw gezicht onherkenbaar te maken (via bv. mozaïekjes of iets dergelijks. Duizenden mogelijkheden in Photoshop of een ander beeldbewerkingsprogramma).

Van mij mag de school bv. geen klasfoto op de website zetten waar 'mijn dochter' ook bij staat. Ook organisaties die foto's maken van carnaval waar 'mijn vrouw' en/of 'mijn dochter' opstaan, krijgen van mij het vriendelijke verzoek de foto te verwijderen/wissen. Met resultaat.

Ik hoed me voor al dat openbaarmakingsgedoe op het internet via o.a. blogs, 'social sites', enz.

Al wat je op het internet gooit, gaat er NOOIT meer af.
Jeezes ... mensen kunnen toch overdrijven ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

roharro

#4 , 17 feb 2010 20:01

Er zal wel ergens een grens zijn, maar ik denk niet dat het zo zwart/wit kan worden gesteld. Ik heb eens als test mijn volledige naam in Google ingetypt en krijg meer dan veertig schermen met url verwijzingen.
Allemaal verwijzingen ivm met mijn voormalige loopbaan (sommige met foto's van mezelve waar ik het bestaan niet van vermoedde). Betekent dit nu dat ik Google moet gaan vervolgen? Ik ben tenslotte geen media figuur of BV.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drone

#5 , 17 feb 2010 21:15

Er zal wel ergens een grens zijn, maar ik denk niet dat het zo zwart/wit kan worden gesteld. Ik heb eens als test mijn volledige naam in Google ingetypt en krijg meer dan veertig schermen met url verwijzingen.
Allemaal verwijzingen ivm met mijn voormalige loopbaan (sommige met foto's van mezelve waar ik het bestaan niet van vermoedde). Betekent dit nu dat ik Google moet gaan vervolgen? Ik ben tenslotte geen media figuur of BV.....

google gewoon verzoeken om alle referenties naar uw naam te verwijderen nu en in de toekomst :)

Vandebos

#6 , 17 feb 2010 21:32

Was nu toch eventjes nieuwgierig

hehehe

2400+ hits op mijn volledige naam
11000+ op mijn alias/nick uit de goede oude tijd

Spidertrawl op mijn volledige naam levert na 90 minuten zoeken een goede 60.000 + hits op. Maar ... geen foto's!

meeste mensen beseffen niet hoe publiek ze worden met gewoon op internet te surfen...

bartvdv

#7 , 17 feb 2010 22:13

google gewoon verzoeken om alle referenties naar uw naam te verwijderen nu en in de toekomst :)
Het is niet de schuld van Google. Google is maar een databank van URLs, een verzamelplaats van links. Ook al heeft Google al links naar krantenartikels moeten verwijderen i.v.m. auteursrechten.

Maar wel van idioten die hun meest compromitterende foto's op het internet posten, maar boos worden als je door het slaapkamerraam komt gluren. Als mijn buur op een of andere blog wereldkundig wil maken dat zijne kleine voor het eerst op het potje is geweest, dan moet hij dat maar weten, maar de foto van mij op de jaarlijkse bbq, waar ik in mijn bloot gat op tafel sta te dansen, dat is mijn zaak.

Zelfs als je je profiel op Facebook wist, dan is het niet weg, staat het nog bij Facebook zelf opgeslagen, en op al die andere computers die de opgevraagde pagina hebben doorgestuurd.

Vroeg of laat verlangt iedereen terug naar de tijd van de anonimiteit. Je mag dat voor mijn part gerust als overdrijven beschouwen.

roharro

#8 , 17 feb 2010 23:13

Het is niet de schuld van Google. Google is maar een databank van URLs, een verzamelplaats van links. Ook al heeft Google al links naar krantenartikels moeten verwijderen i.v.m. auteursrechten.

Maar wel van idioten die hun meest compromitterende foto's op het internet posten, maar boos worden als je door het slaapkamerraam komt gluren. Als mijn buur op een of andere blog wereldkundig wil maken dat zijne kleine voor het eerst op het potje is geweest, dan moet hij dat maar weten, maar de foto van mij op de jaarlijkse bbq, waar ik in mijn bloot gat op tafel sta te dansen, dat is mijn zaak.

Zelfs als je je profiel op Facebook wist, dan is het niet weg, staat het nog bij Facebook zelf opgeslagen, en op al die andere computers die de opgevraagde pagina hebben doorgestuurd.

Vroeg of laat verlangt iedereen terug naar de tijd van de anonimiteit. Je mag dat voor mijn part gerust als overdrijven beschouwen.
Ik heb nog eens gegoogeld met mijn volledige naam, maar nu niet beperkt tot België, maar hele internet....dat geeft verwijzingen naar honderden url's waarop iets staat over mij of van mij. Gelukkig niets uit de private sfeer (toch niet die url's die ik heb geopend).
Ik heb nooit iets zelf op internet gepubliceerd of laten publiceren. Alles is er dus opgezet door derden op hun eigen initiatief. Nochtans staan er op die links kopieën van Power Point presentaties, pdf files met teksten van mijn hand, zelfs een filmpje ontdekt waarop ik een voordracht geef, telefoon en faxnummers, e-mailadressen, enz. enz..

Dateert allemaal uit de periode 2000 tot eind 2008 (toen mijn beroepsloopbaan eindigde).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sniper

#9 , 17 feb 2010 23:49

dat kan ik niet doen, want dan komt een bekend dirigent in de problemen
hoe kunnen ze immers het onderscheid maken tss mij en hem
dezelfde naam
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

3399AAaa

#10 , 18 feb 2010 06:17

Heb het ook eens geprobeerd:

1 keer mijn foto uit een verleden....
en voor de rest onder mijn naam allemaal foto's van JM Dedecker....is dat een compliment of net niet? :lol:

Ik vind het toch ook niet zo heel erg leuk.

Maar ik dacht sommige gegevens na een bepaalde tijd van het internet verdwenen, zoals bijvoorbeeld een reactie die je ooit als lezer op een krantenpagina plaatste.....Klopt dat niet dan?
Plus est en vous

Vandebos

#11 , 18 feb 2010 10:20

Ik vind nog steeds commentaren terug die ik gegevens heb op hacking sites van een goede 15 jaar-16jaar geleden...

Terug naar “Archief”