Verborgen gebrek particulier aankoop tweedehandswagen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Vhhalder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek particulier aankoop tweedehandswagen

#1 , 17 dec 2024 11:46

3 weken geleden kocht ik particulier een tweedehands hybride wagen. De 1ste 2 weken reed ik zuiver elektrisch. Vanaf ik de 1ste x op de verbrandingsmotor reed, kreeg ik een melding "aandrijving". Ik contacteerde de verkoper hierover, deze raadde aan de wagen te laten uitlezen. Dit heb ik dus ook gedaan, diagnose: een kapotte vacuümpomp aandrijving, kosten enkel pomp zonder werkuren 530 euro. Het is duidelijk dat dit probleem er reeds was voor de aankoop. De verkoper beweert gekocht is gekocht. Kan ik geen beroep doen op verborgen gebreken en de kosten verhalen op de verkoper?

LeenW

#2 , 17 dec 2024 11:53

Dat kan, maar de bewijslast ligt volledig bij u.

Sirkii

#3 , 17 dec 2024 12:32

Beweren dat het een bestaande fout was wordt lastig want ik concludeer (voorzichtig) dat je de benzinemotor niet geprobeerd hebt (zodat je t probleem zou gezien hebben). Bewijs dan maar dat het defect er al was van voor de verkoop….

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2024 14:01

Ik ga ervan uit dat u met particuliere aankoop bedoelt dat zowel koper als verkoper particulier zijn, anders is het een ander verhaal.

Een verborgen gebrek houdt in dat u dat op moment van aankoop onmogelijk had kunnen weten, maar met een simpele testrit had u dit euvel kunnen ontdekken. Bovendien geeft u zelf aan dat u reeds 2 weken rond heeft gereden met de auto wat het ook een stuk moeilijker maakt om te bewijzen dat het gebrek bij aankoop aanwezig was (bewijslast ligt bij u).

Van wanneer dateert de keuring voor verkoop? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit gebrek daar niet boven zou zijn gekomen als het toen al bestond. En heeft u ook een carpass ontvangen?

Terug naar “Stel een vraag”