wat bij overlijden?

busje26
Topic Starter

wat bij overlijden?

#1 , 23 feb 2010 11:20

wij wonen gewoon samen in het huis van mijn vriend.Samen hebben we 2 zoontjes van 5 en 2.uit een vorige relatie heeft mijn vriend 2 dochters van 20 en bijna 18.elk heeft zijn eigen rekening en een gezamelijke waar alle kosten van betaald worden.hij betaald de lening van zijn huis alleen.wat gebeurd er met mij en mijn 2 kindjes als hij plots overlijdt want hij wil niks ondernemen zoals contract notaris of bank.we zijn 7 jaar samen.heb ik dan recht op weduwepensioen ,moet ik het huis uit,en wat met onze gezamelijke spaarboek?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 feb 2010 12:21

Als uw vriend overlijdt , blijf jij achter. Het huis wordt vererfd tussen zijn 4 kinderen , elk voor een gelijk deel. Uzelf bekomt niets. Men mag U uit het huis zetten.
U behoudt de spaarrekening op uw naam en krijgt de helft van de gezamenlijke rekening. Voor de inboedel als de meubelen zal U moeten bewijzen wat van U is. U heeft geen enkel recht op ovrlevingspensioen als weduwe want dat bent U niet.
Daarom volgende raad :
als je niet gaat trouwen , laat U op het gemeentehuis registreren als 'wettelijk samenwonenden'. Dan heb je het vruchtgebruik van de gezinswoning , wat betekent dat je levenslang in dat huis kan blijven wonen zonder dat men U eruit kan zetten , met de aanwezige inboedel.

Ik hoop dat je een eigen inkomen hebt , want uw pensioen zal daarvan afhangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

busje26
Topic Starter

#3 , 23 feb 2010 14:12

bedankt Wanton ,maar naar ik me heb laten vertellen kan dat levenslang vruchtgebruik ook niet.ikzelf ben maar 35 jaar mijn vriend is er 47.en dat zou komen omdat ik zijn oudste kinderen zou kunnen overleven en dat zij bijgevolg nooit hun erfenis zouden krygen.ik werk nu part time ivm de opvang van de kleintjes.kan dus nooit hun deel uitbetalen ofzo omdat er niet zoveel overblijft van mijn loon na de bijdrage voor gemeenschappelijke kosten

Reclame

wanton

#4 , 23 feb 2010 17:59

Jawel , dat vruchtgebruik is levenslang.De kinderen kunnen de woning pas in 'volle eigendom' bekomen na uw overlijden.

Het is ten andere in uw nadeel als U de kinderen zou uitkopen. Want pas dan wordt U geacht 20 jaar ouder te zijn dan het oudste kind. U zou dan meer moeten betalen dan normaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”