Hypothecaire lening

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Thomas5000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire lening

#1 , 22 jan 2025 23:47

Beste,

Mijn zus heeft een 5tal jaar geleden een hypotecaire lening van 30 jaar afgesloten bij het Vlaams Woningfonds.Nu kwam ter sprake dat destijds geen schuldsaldoverzekering is afgesloten, omdat dit werd afgeraden door het Vlaams Woningfonds. De reden was ,mijn zus is alleenstaand en kinderloos en moest ze vroegtijdig overlijden dan wordt het huis verkocht Nu vraag ik mij af wat bij vroegtijdig overlijden van mijn zus.? Wat als als de verkoop van het huis niet genoeg is om de lopende lening te dekken? Komen ze dan bij mij of andere nabestaanden aankloppen ? Mvg T.

CityBird

#2 , 23 jan 2025 01:56

Ja, je kan immers ook schulden erven.

Goede nieuws is dan weer dat je schuld die je erft kan weigeren.

Het is ook niet zo dat die woning automatisch verkocht wordt. Je erft immers de woning met de hypothecaire lening. Mogelijk kan je de woning verhuren en met de huur de lening afbetalen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2025 09:19

Goede nieuws is dan weer dat je schuld die je erft kan weigeren.
Voor alle duidelijkheid: het gaat telkens over de volledige erfenis die kan je ofwel aanvaarden, ofwel verwerpen, ofwel aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Bij de laatste optie aanvaard je de erfenis enkel als blijkt dat er een positieve balans is.
Indien je kiest voor optie 2 of 3 moet je zeer voorzichtig zijn dat je geen handelingen stelt die een aanvaarding van de erfenis impliceren.

Reclame

CityBird

#4 , 23 jan 2025 10:06

Klopt, je moet alles of niks weigeren, woning aanvaarden en schuld weigeren gaat dus niet.

basejumper

#5 , 23 jan 2025 11:18

Slecht advies Vlaams Woningfonds. want dan moet er bij overlijden nog heel wat geregeld worden. Met SSV (en dat kan ze nu nog steeds afsluiten) is dat risico gedekt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”