advocate vraagt waanzinnig hoog bedrag

kwispel
Topic Starter

advocate vraagt waanzinnig hoog bedrag

#1 , 24 feb 2010 12:24

ik kreeg net een brief van mijn advocate die een waanzinnig hoog bedrag vraagt voor 1 keer op te dagen op een zitting vh vredegerecht. hooguit een halfuur, heeft geen woord gezegd en was niet meer dan administratief aanwezig.
mag een advocate zomaar een bedrag vragen want staat nergens waarvoor ze net zoveel vraagt.

ze bezit nog belangrijke papieren van me ( 1000 pagina's, kon dat echt ni gaan kopieren) en ondanks vele aangetekende brieven, telefoontjes weigert ze een scheidingsdossier terug te geven. Kan dat zomaar of mag zij eisen: eerst mijn geld en dan pas je bezittingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 24 feb 2010 12:42

Wat is volgens u een hoog bedrag?

Aanwezig zijn op een zitting is natuurlijk niet het enige werk van een jurist!
De tijd om die 1000 blz te lezen mag je alvast ook al meerekenen!

Wat de teruggave van het dossier betreft, ga eens googlen op 'retentierecht'!

kwispel
Topic Starter

#3 , 24 feb 2010 12:59

1500 euro

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 feb 2010 15:40

1500 euro
voorbereidend werk + tijd aanwezig op vredegerecht+ verplaatingen:

als dit alles samen ongeveer 16 werkuren in beslag heeft genomen lijkt het me OK
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter

#5 , 24 feb 2010 16:19

dat betekent dat een advocate zo'n 100 euro per uur verdient????????????? op de zitting zelf was heel duidelijk dat ze het dossier niet eens had bekeken. de zaak is dan ook hopeloos verloren.

wetende dat financiele zorgen de basis vormden van het probleem, komt dit heel hard aan, maar gewetenloosheid en hartloosheid zijn geen contradictie om advocate te worden. het is zelfs vaak een voordeel.

Kali

#6 , 24 feb 2010 16:32

een advocaat vraagt tussen de 75 - 250 € per uur ...

bartvdv

#7 , 24 feb 2010 17:21

Los van het ereloon van een advocaat (in het vervolg eerst naar de tarieven informeren en afspraken op papier laten zetten), stuur een brief naar de stafhouder van de balie met daarin de redenen waarom je van advocaat wil veranderen en dat je je dossier opvraagt, maar niet krijgt.

Een advocaat mag jouw dossier niet inhouden.

3399AAaa

#8 , 24 feb 2010 20:03

als het om 1000 blz gaat, is dat inderdaad geen hoog bedrag. u moet niet alleen haar aanwezigheid op de rechtbank rekenen. Advocaten hebben veel 'thuiswerk'.

Ik heb voor sommige van mijn futiliteiten in een ver verleden al veeeel meer betaald.

Mijn zus heeft (10 jaar geleden) in haar naïviteit ooit een advocaat 1500 euro moeten betalen voor één consultatie + het versturen van één brief in een poepsimpel dossier, waarvoor hij zelfs niet eens naar de rechtbank moest....
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 25 feb 2010 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plus est en vous

tianneke

#9 , 25 feb 2010 08:58

Mijn zus heeft (10 jaar geleden) in haar naïviteit ooit een advocaat 1500 euro moeten betalen voor één consultatie + het versturen van één brief in een poepsimpel dossier, waarvoor hij zelfs niet eens naar de rechtbank moest....
Hoe vermijdt men die toestanden?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 feb 2010 09:20

Hoe vermijdt men die toestanden?
http://www.balieleuven.be/informatieverplichting.php

scorpioen

tianneke

#11 , 25 feb 2010 09:46

Heel bruikbare informatie...ik zoek even verder of dit voor alle balies geldt...

xena

#12 , 25 feb 2010 10:33

een advocaat vraagt tussen de 75 - 250 € per uur ...
burgerlijkwetboek21/3/1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

volgens de beginselen van het overeenkomstenrecht art.4 kan een partij de nietigheid inroepen van een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling

de advocaat moet dus bewijzen welk bedrag is overeengekomen
zoals ik al leesde in deze , stafhouder aanschrijven of eens naar een zitdag van de orde van advocaten gaan lijkt mij het beste

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 feb 2010 11:31

Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Dit betekent niet dat de advocaat het bewijs moet leveren dat een overeenkomst werd afgesloten over de wijze waarop zijn ereloon zal vastgesteld worden.

Gerechtelijk Wetboek Art. 446ter: De advocaten begroten hun ereloon met de bescheidenheid die van hun functie moet worden verwacht.

Als dus geen overeenkomst m.b.t. het ereloon werd afgesloten, begroot de advocaat zijn ereloon eenzijdig. De Raad van de Orde van Advocaten en de rechtbank kunnen het bedrag verminderen.

scorpioen

3399AAaa

#14 , 25 feb 2010 11:55

Zoals hierboven al gezegd: op voorhand tarief vragen - een correcte advocaat doet dat op eigen initiatief (zoals mijn huidige advocaat, en ik voel me totnogtoe op geen enkel moment bedrogen)
Plus est en vous

artemis

#15 , 26 feb 2010 13:08

Is het dan normaal dat een advocaat een rekening stuurt zonder enige detail?

Ik kreeg ooit een ereloonnota van een advocaat voor een consult. Dat was een informatief gesprek waar geen voor- of nawerk aan te pas kwam.
Doordat ik ook schrok van het bedrag belde ik hem op om verduidelijking. Hij keek het na en zag dat 'per ongeluk' 2x dossierkosten werden aangerekend. Indien dossierkost, prestatie en btw apart zouden vermeld staan dan was die 'vergissing' misschien nooit bij hem de deur uitgegaan en als ik geen navraag had gedaan dan had ik (onbewust) teveel betaald.
Klantvriendelijk is anders.

Toen ik hem dan vroeg om een nieuwe, correcte ereloonnota op te sturen stelde hij nog voor om cash te komen betalen op zijn kantoor, want dan kon er nog wat af... :? Ik wenste daar niet op in te gaan en wachtte vruchteloos op de nieuwe rekening. Omdat die maar niet kwam heb ik dan enkele maanden later het verminderde en juiste bedrag (wat hij mij aan de telefoon had doorgegeven) op zijn rekening overgeschreven.
Ik heb daarna nooit nog iets van hem gehoord.

Terug naar “Archief”