huwelijk, domicilie, doctoraatsstudent

Lexie
Topic Starter

huwelijk, domicilie, doctoraatsstudent

#1 , 25 feb 2010 17:48

Ik ben doctoraatsstudent binnenkort gehuwd, naar aanleiding hiervan 2 vraagjes:
1) Bij aangifte van het huwelijk geef je je toekomstige verblijfplaats als koppel op. Voor mijn partner is dit reeds zijn domicilie, voor mij nog niet. Moet ik mij na het huwelijk nog inschrijven in deze gemeente of wordt dit automatisch doorgegeven doordat je dit opgeeft bij de huwelijksaangifte?
2) Ik ben momenteel fiscaal ten laste van mijn ouders. Collega's doctoraatsstudenten zeggen mij dat zij sinds hun huwelijk ten laste zijn van hun echtgeno(o)t(e), wat deze laatste een fiscaal voordeel oplevert, maar kan dit wel?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 feb 2010 19:59

Ik ben doctoraatsstudent binnenkort gehuwd, naar aanleiding hiervan 2 vraagjes:
1) Bij aangifte van het huwelijk geef je je toekomstige verblijfplaats als koppel op. Voor mijn partner is dit reeds zijn domicilie, voor mij nog niet. Moet ik mij na het huwelijk nog inschrijven in deze gemeente of wordt dit automatisch doorgegeven doordat je dit opgeeft bij de huwelijksaangifte?
2) Ik ben momenteel fiscaal ten laste van mijn ouders. Collega's doctoraatsstudenten zeggen mij dat zij sinds hun huwelijk ten laste zijn van hun echtgeno(o)t(e), wat deze laatste een fiscaal voordeel oplevert, maar kan dit wel?
Alvast bedankt!
1. je moet je adresverandering zelf doorgeven
2. indien je gehuwd bent en geen, of bijna geen, beroepsinkomsten hebt dan is er inderdaad een fiscaal voordeel wegens de toepassing van de huwelijksquotient: een deel van het beroepsinkomen van de echtgenoot wordt toegewezen aan de andere echtgenoot(e), waardoor in totaal minder belastingen dienen te worden betaald omdat er gemiddeld in lagere belastingsschijven wordt belast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”