Notie "hulpsyndicus" nog nooit tegengekomen. Maar als hij werkt voor en onder supervisie van de "syndicus" moet men hem wat de onverenigbaarheden betreft gelijkstellen met syndicus.voor een algemene vergadering worden door eigenaars volmachten verleend aan andere mede eigenaars
volmachten mogen niet gegeven worden aan de syndicus
ons gebouwencomplex bestaat uit drie gebouwen met voor elk gebouw een hulpsyndicus
mogen volmachten gegeven worden aan de hulpsyndici?
dank
Aangezien de wet geen onderscheid maakt tussen verschillende categorieën van syndici gelden naar mijn inzicht dezelfde voorschriften voor ieder van hen.in de basisakte is inderdaad voorzien dat de drie fases van het gebouw een hulpsyndicus hebben
we hebben drie ingangen en het is vanzelfsprekend dat de eigenaars wonend in hetzelfde blok méér contacten onderling hebben dan met die van de andere blokken
we zien ook dat zeer geïnteresseerde eigenaars van één blok méér doen voor het gebouw en bijvoorbeeld een eigen huishoudelijk reglement opstellen (in ons geval een rookvrij gebouw en geen huisdieren) dit reglement wordt dan gretig overgenomen door de andere fases
dus als ik het goed begrijp mag de hulpsyndicus geen volmachten aanvaarden?
dank voor uw reactie
mvg
Aangezien de hulpsyndicus de boekhouding voert denk ik dat hij moet beschouwd worden als een syndicus en bijgevolg geen mede-eigenaar mag vertegenwoordigen bij volmacht (wegens mogelijke belangenvermenging).dank voor uw antwoord
in ons geval maken de hulpsyndici geen deel uit van de raad van bestuur
ik laat weten dat wij een zeer goede verstandhouding hebben onder alle eigenaars, een zeer goede syndicus (mede eigenaar) met heel duidelijke open boekhouding voor iedereen, zeer kostenbewust en dat de tussenkomsten van de hulpsyndici positief zijn en absoluut geen problemen vormen
onze AV werkt, in tegenstelling tot andere appartementsblokken in onze onmiddellijke omgeving, heel vlot samen en heeft een zeer lage maandelijkse kost voor iedere eigenaar
mijn enige zorg was: mogen hulpsyndici volmachten krijgen van medebewoners?
er is op dit moment geen enkel probleem maar het zou kunnen gebeuren dat de hulpsyndici na verloop van tijd, door hun goede werk, het vertrouwen krijgen van een meerderheid van de bewoners in het betreffende appartementsblok en daardoor een "macht" krijgen en een groot aantal volmachten in handen krijgen
dat is NU niet zo maar het zou kunnen, vandaar mijn vraag
(Would-be) concierge zou betere term zijn om die functie te omschrijven.hulpsyndicus voert dus geen boekhouding
hij houdt wel alle notabriefjes bij van vervangen van lampen, aankoop onderhoudsmateriaal enz, en krijgt die dan terugbetaald door syndicus
dus hij betaalt geen rekeningen voor de gemeenschap als u dat bedoelt
hij houdt wel toezicht op de poetsvrouw wanneer die ons blokt poetst
poetsvrouw is wettelijk ingeschreven
voor de rest is hij gewoon een mede eigenaar en moet zich onderwerpen aan de beslissingen van de AV
het is wel zo dat de hulpsyndici gekozen zijn uit de meest actieve leden van de gemeenschap
ze hebben het algemeen welzijn van de bewoners voor ogen, ze signaleren zaken die verkeerd gaan, een defekt, een beschadiging bij een verhuis, ze zijn een beetje "oppasser" en iedereen is tevreden met hun werk
Ik heb geen tijd om alle posts grondig na te lezen maar op basis van horizontale lezing volg ik het antwoord van J. Demoor..