Hallo allemaal,
(het wordt een hele boterham, maar het is dan ook een complex probleem)
Iets minder dan 2 weken geleden heb ik besloten mijn relatie met mijn vrouw (gehuwd in gemeenschap van goederen) stop te zetten. We hebben samen een dochtertje van 11 weken.
We komen nog tamelijk goed overeen dus over de verdeling van de inboedel is er geen discussie; Van alle grote stukken hebben we afspraken kunnen maken wie er wat krijgt.
Op het moment van de beslissing om te gaan scheiden hebben we besloten dat het het beste was dat ik bij mijn ouders in zou trekken om haar en onze dochter in het huis te laten wonen. Om het vertrouwen niet te schaden heb ik ook mijn huissleutel afgegeven.
Er is een oplossing in de maak dat mijn vrouw en haar vader de lening zouden overnemen (een hypothecaire lening die tot nu toe enkel van mijn loon werd afbetaald; mijn vrouw had sinds haar studies nog steeds geen werk, doch wel een universitair diploma). Zij zou er dan met mijn dochter in blijven wonen en ik zou dan de lening verder blijven betalen tot we gescheiden zijn. Na de voltrekking van de echtscheiding zou ik de helft van de reeds gedane afbetalingen terugkrijgen en heb ik geen winst, maar ook geen schuld. Ik kan ermee akkoord gaan dat het huis dan van mijn dochter is, mocht er iets met mijn vrouw gebeuren.
Het huis is momenteel in staat van verbouwing; d.w.z. de 2 bovenverdiepingen + zolder zijn volledig af, maar de benedenverdieping is nog in de staat van een ruwbouw zonder ramen of chape. De kosten voor verdere afwerking nemen haar ouders op zich.
Nu heeft mijn vrouw een document opgesteld waarmee we naar de notaris zouden stappen om alles te regelen; hierin staat het volgende (namen worden vervangen door Mr, Mevr en dochter):
--------------------------------------------------------------
OVEREENKOMST TUSSEN Mr EN Mevr VOOR SCHEIDING MET ONDERLINGE TOESTEMMING.
Mr. heeft besloten dat hij het huwelijk wil be?indigen en verliet vrouw en kind op xx-xx-xxxx. Om alles spoedig te laten verlopen hebben beide partijen toegestemd om te scheiden met onderlinge toestemming
Hiervoor werd besloten dat:
1-Dochter bij Mevr. blijft
2-Mr. voor dochter maandelijks 250? onderhoudsgeld zal betalen aan Mevr. (en ook de medische kosten, winter- en zomerkledij en later de opleidingskosten deelt)
3-Mr. zijn dochter op haar woonplaats wekelijks mag bezoeken na een telefonische afspraak
4-Mr. de afbetaling van de lening voor zich neemt tot de scheiding uitgesproken isen de lening overgenomen werd door Mevr. en haar vader. Hierna zal Mr. de helft van het reeds betaalde bedrag terug krijgen van de tegenpartij.
5-Mr. betaalt de vaste kosten tot de echtscheiding is uitgesproken
6-Mr. betaalt gedurende 3 jaar alimentatie (het wettelijk vastgestelde bedrag) voor Mevr.
--------------------------------------------------------------
Ik stel me bij deze tekst toch een aantal serieuze vragen:
- Het eerste zinnetje is niet helemaal waar: we hebben besloten dat het beter was dat ik bij mijn ouders zou intrekken. Hoe het nu geformuleerd staat "... en verliet vrouw en kind..." denk ik dat daar juridisch miserie van kan komen, aangezien het zo net is alsof ik met de noorderzon vertrokken ben en nooit meer iets van me heb laten horen.
- uit 1 en 3 leid ik af dat ik nooit het recht zal hebben om mjin dochter eens bij mij thuis te hebben voor een dag of een weekend, of om ze eens mee te nemen op vakantie. Nu ze nog zo klein is zit ze uiteraard beter bij haar moeder, maar als ze wat ouder wordt ben ik bang dat ik de 'afwezige' vader zal zijn en ook geen rechten heb om daar iets aan te kunnen veranderen.
- het werkwoord "delen" in puntje 2 impliceert volgens mij niet dat dat 50/50 gebeurt. Als zij 10% betaalt en mij de overige 90% in mijn schoenen schuift is het ook gedeeld.
-Ik zou in puntje 3 "wekelijks mag bezoeken" willen vervangen door iets in de strekking van "heeft het recht om wekelijks te bezoeken". "Mogen" impliceert m.i. niet hetzelfd als "Recht hebben om"
- Mijn vrouw heeft recht op uitkering als alleenstaand gezinshoofd, zij krijgt het kindergeld, zij betaalt 460? voor een volledig gerenoveerde woning waarbij ik geen aanspraak wens te maken op de helft van de geschatte waarde om bovenvermelde reden. Is het dan correct dat ik ook nog eens 250? onderhoudsgeld + alimentatie voor Mevr. moet opbrengen? Ik wil niet dat mijn dochter iets tekort komt, maar ik moet ook nog eten he.
- Dat ik de lening verder betaal totdat de scheiding rond is is voor mij geen probleem zolang dat kan binnen de normale looptijd van 6 maanden. Hoe het nu opgesteld is kan zij op het vredegerecht lastig beginnen doen en mij dus nog jaren voor een lening laten opdraaien van een huis waar ik niet binnen mag wanneer ik wil.
- punt 5 zou ik graag verder uitgedetailleerd zien naar specifieke kostenposten. Ik betaal nu telefoon gas water elektriciteit en gemeentebelastingen, maar wie weet wat kan dar nog allemaal bij komen? In principe als zij hele dagen naar Zimbabwe gaat zitten bellen kan ik niet anders dan dat gewoon ophoesten.
-punt 6: Wat is het wettelijk vastgestelde bedrag? waar vind ik dat? ik had hier toch graag cijfertjes gezien.
Uw mening hierover wordt ten zeerste ge?ppreci?erd.
Mocht iemand van u hier nog andere bedenkingen bij hebben laat het me dan a.u.b. weten.
Mvg. en van harte bedankt bij voorbaat,
gbolssens