2de hands aankoop van particulier verkoper niet geleverd

KMF
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2de hands aankoop van particulier verkoper niet geleverd

#1 , 23 apr 2025 23:42

Ik kocht een tijdje geleden een object op marketplace van een particuliere verkoper. De prijs was inclusief verzending. De verkoper koos zelf om via bpost te verzenden en heeft mij niet gemeld dat hij dit zonder verzendingsverzekering zou doen. Hij heeft mij ook niet gemeld dat de risico's van de verzending voor de koper zouden zijn. Echter geraakte het pakket bij bpost zoek. Er werd een onderzoek ingesteld en ondertussen al geruime tijd afgesloten door bpost en pakket is dus officieel zoek. Verkoper weigert terug te betalen. Ik meende mij nochtans te herinneren dat een verkoper (ook particulier) steeds verantwoordelijk is voor de levering. Tenzij hij hiervan afwijkt in zijn advertentietekst of voor de aankoop gesloten werd. Dit gebeurde hier niet. Ik heb hem al meerdere keren vriendelijk verzocht om mij terug te betalen. Maar zonder positieve reactie. Ik zou graag een ingebrekestelling sturen, maar ik vind de juiste wetsartikelen niet terug. Ik ben vooral op zoek naar het artikel waarin staat dat de verkoper verantwoordelijk is voor de levering. Kunt u mij dit artikel bezorgen aub alsook de eventuele andere wetsartikelen waarna verwezen moet worden? Alvast dank

Sirkii
Berichten: 5811

#2 , 24 apr 2025 19:10

Over welk bedrag spreken we ?

Franciscus
Berichten: 39669
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2025 13:58

een en ander op zijn minst op mail of met AS en over en weer.
Bevoegde rechtbank zal dan (in de meeste gevallen) vrederechter plaats eiser zijn.

Reclame

KMF
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2025 14:25

Over welk bedrag spreken we ?
800 euro
De verkoper ontving ondertussen een schadevergoeding van bpost (= het volledige bedrag van mijn aankoop).
Ondertussen werd onderzoek bij bpost afgerond. Ik ontving een bericht van de webshop waarin enkel vermeld wordt dat hij zal terugbetalen nadat ik de 2 emailleborden terug stuur. Hij vraagt mij om de items goed te verpakken (terwijl hij dat zelf net deed en de items hierdoor beschadigd raakten tijdens transport). M.a.w. hij legt de verantwoordelijkheid bij mij. (Hij bezorgde me nu wel 2 verzendlabels, maar wat als pakket verloren gaat of wat als de objecten nog meer beschadigd raken?) Ik contacteerde deze morgen bpost om te vernemen wat er beslist werd tijdens het onderzoek. Ik vernam dat de webshop een volledige terugbetaling ontvangt! Dus met andere woorden, de webshop wil hier 2 keer incasseren. Hij ontvangt een volledige terugbetaling van bpost en gaat ze gewoon weer opnieuw verkopen (wetende dat de schade zich aan de hoeken bevindt, dit een gelimiteerde editie is en hij diverse emailleborden verkoopt via facebook onder zijn persoonlijke naam). Terwijl ik het risico moet nemen om ze terug te sturen (terwijl hij reeds een vergoeding ontving voor de borden en nog steeds mijn geld heeft) en moet wachten op mijn terugbetaling. Kan hij dit? Kan hij de schadevergoeding claimen van bpost terwijl ik voor de verzekerde verzending betaalde? En kan hij mij verplichten om deze borden terug te sturen alvorens hij mij die schadevergoeding van bpost terugbetaalt? Of moet hij gewoon die schadevergoeding van bpost overmaken aan mij zonder dat ik die borden terug moet sturen? (Tenslotte heb ik reeds betaald voor die borden en heeft hij als verkoper hier geen enkele schade geleden, integendeel, als ik de borden terug stuur, verrijkt hij zichzelf door 2 keer te innen!) Het is toch niet logisch dat hij ondertussen al 2 keer betaald werd voor dezelfde goederen (1 keer door mij en ondertussen ook door bpost) en dat ik eerst moet retourneren alvorens hij mij de vergoeding van bpost betaalt? (Met het risico dat hij nadien beweert dat hij niks ontvangen heeft of de borden extra schade opgelopen hebben tijdens de retourzending en mij dus helemaal niks vergoedt, maar hij wel 2 keer langs de kassa passeerde?

Alvast dank,
Met vriendelijke groeten

loeki
Berichten: 305

#5 , 28 mei 2025 04:52

Als de verkoper het volledige bedrag zijnde €800 heeft ontvangen van Bpost, dan was er wel een verzekering, anders krijgt men enkel de verzendingskosten retour.
Indien dit zo is, verzamel alle bewijzen en stel hem aangetekend in gebreke.
Indien hij geen gevolg eraan geeft gaat U naar de vrederechter

Thomas_AA
Berichten: 189
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2025 07:49

Wacht, er zijn hier 2 topics van deze TS.

Het ene leek te gaan over een webshop en het andere over een particuliere verkoper. Beide over leveringsproblemen, kan best.

Maar nu lees ik hier het antwoord over de webshop wil 2 keer incasseren, maar de eerste post gaat over een particuliere verkoper.

Graag wat meer duidelijkheid of het over 1 of 2 zaken gaat en of alle posts in het juiste topic staan.

Terug naar “Consumenten Koop”