Lees er de wetteksten inzake 'stalking' op na.Als gescheiden vrouw leerde ik een ruim jaar geleden via een datingsite een eveneens gescheiden man kennen, althans dat dacht ik. Na een maand biechtte hij op nog getrouwd te zijn. Zijn huwelijk stelde niets meer voor, hij zou zijn vrouw verlaten. Naïef en verblind door liefde als ik was, geloofde ik hem. Omwille van financiële redenen zou hij echter het eerstkomende jaar niet bij haar weg kunnen. Na dat jaar verbrak hij onze relatie, en kwam ik erachter dat hij zich opnieuw op een datingsite had ingeschreven, op zoek naar een nieuwe liefde. Ik voel me nu zelf belogen en bedrogen, en vind dat zijn vrouw het recht heeft te weten waar hij mee bezig is, zodat zij voor zichzelf een beslissing kan nemen.
In een vlaag van woede, en om hem schrik aan te jagen (hij is immer niet van plan bij zijn vrouw weg te gaan) heb ik hem een sms gestuurd waarin ik hem chanteer en zwijggeld vraag, anders zou ik zijn vrouw op de hoogte brengen. Hij was wanhopig en in alle staten, maar ik heb verder dagenlang al zijn berichten/telefoons genegeerd. Nadat het wat was bezonken, heb ik hem een mail gestuurd om hem te zeggen dat ik dit niet meende. Toch vind ik dat zijn vrouw recht heeft om dit te weten. Hij dreigt er op zijn beurt mee om, als ik haar toch inlicht, mij 'mee te sleuren' en met de bewuste sms naar een advocaat te stappen, en me te vervolgen wegens afdreiging. Mij lijkt zo'n sms weinig waarde te hebben, gestuurd in een vlaag van woede, en die ik achteraf heb ontkracht, maar hoe zit dat wettelijk gezien?
Als ik de wettekst hierop nakijk, vind ik dit:
Afpersing (art 317SR) is iemand met geweld of bedreiging met geweld tot iets dwingen (bijv. de afgifte van een goed of geld). Afdreiging (art 318SR) is een variant daarvan doordat het middel waarmee druk uitgeoefend wordt de dreiging van smaad of smaadschrift is dan wel de dreiging een geheim te openbaren.
Is dit in dit geval ‘openbaren’? Ik wil zijn vrouw inlichten, ik ben niet van plan het in de krant te zetten.
Kan hij me juridisch gezien iets maken met die dreiging, die ik achteraf heb ingetrokken? En zo ja, wat is dan het risico dat ik loop?
Ik wil het hier nu niet hebben om het feit of het moreel verantwoord is om a) destijds de relatie met hem verder te zetten toen ik wist dat hij getrouwd was, b) zijn vrouw te willen inlichten. Ik wil het graag enkel over het juridische aspect hebben.
Alvast bedankt voor de reacties.
A.
Moest je onmiddellijk nadat je wist dat hij getrouwd is, zijn vrouw op de hoogte brengen, dan zou het nog een daad van eer en geweten geweest zijn.Bart,
Maar wat blijft knagen is het feit dat ik van deze vrouw weet dat haar man haar bedriegt, dat nog gaat doen, en hij achter haar rug ongestoord zijn gangen kan gaan. In dit soort situaties is het meestal zo dat velen op de hoogte zijn, behalve de betrokkene zelf. Als ik als vrouw zou bedrogen worden, zou ik het willen weten, ik denk dat de meeste vrouwen hier wel hetzelfde over denken. In dat kader zou ik haar toch willen inlichten, maar ik wil er zelf niet in de problemen mee komen. Vandaar mijn vraag.
Daar kan ik inkomen, maar is er dan een "goeie" manier om dergelijk nieuws te vernemen? Ofwel hoor je het via iemand anders, ofwel kom je er zelf achter. Ik weet niet hoe het bij jou is gelopen, en hoe lang het al gaande was, maar stel dat het al een poosje aan de gang was, had je het dan liever niet eerder geweten? Ook al zou het nieuws dan gebracht worden op een manier die je niet kan "appreciëren"?Ik ben zelf een "bedrogen" echtgenote. Ik zou het niet in het minste appreciëren moest de ex-minnares van mijn man dit mij komen vertellen...
Even een correctie: van stalking is hier absoluut geen sprake hoor, ik heb hem helemaal geen berichten gestuurd en telefoontjes gedaan, wel andersom.De SMS is een strafrechterlijk rechtgeldig bewijs voor de afpersing.
Neem maar aan dat bij klacht u in nauwe schoentjes zit - zeker als nog blijkt dat u achteraf nog een hele boel berichten en telefoontjes hebt gepleegd.
Buiten afpersing idd ook nog stalking.
Wat te doen: zeker geen contact en zaak loslaten.