Weigering definitieve oplevering ?

TNFke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Weigering definitieve oplevering ?

#1 , 19 aug 2025 23:27

Onze voorlopige oplevering bij Smarthome sleept inmiddels al bijna drie jaar aan. De laatste punten zijn bijna afgehandeld, maar nu is er een probleem met het filter van de regenput.

Eén van de filterpotjes vertoont barsten, waardoor de pomp moet worden uitgeschakeld. Hierdoor kunnen we geen gebruik maken van het toilet op het gelijkvloers of van de buitenkraan.

Het is niet de eerste keer dat hun reactie traag of laks is. We vragen ons af of het de moeite loont om juridische stappen te overwegen, of dat andere acties meer effect zouden hebben.

In ieder geval zijn we van plan om een officiële weigering van de definitieve oplevering per aangetekende brief te versturen, maar zijn er nog andere opties?

loeki
Berichten: 320

#2 , 20 aug 2025 05:51

Na 3 jaar barstjes........................
Hebt U hem bij het vervangen van de filter niet te vast aangedraaid?
Ga naar een leverancier van dergelijke filters en haal een nieuwe pot...............probleem opgelost
Is de moeite niet om er veel woorden aan vuil te maken en zeker geen aanvaardbare reden om de oplevering te weigeren

EscalatorCrow
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2025 06:21

Zo één afzonderlijke filterpot kost een 25-30 EUR...ik kan geloven dat je op die manier nooit tot een definitieve oplevering geraakt.

Reclame

lukasi
Berichten: 1527

#4 , 20 aug 2025 15:23

woon je daar al 3 jaar ???
Dan is de voorlopige oplevering overgegaanin een aanvaarding van de woning.

En eerlijk voor een potje van plastiek ???

lukasi
Berichten: 1527

#5 , 21 aug 2025 10:56

inderdaad, lomp van me, Zat met een stilzwijgende voorlopige oplevering door bewoning

TNFke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2025 14:08

Ter info, er waren nog openstaande punten.

We hebben eind vorig jaar een schriftelijk oproeping gehad om tot definitieve oplevering (pas na 2 jaar) over te gaan, deze hebben we toen al geweigerd.

- Er was nog een issue met de afvoer in de keuken, waar een buis slecht was geplaatst.
- De kraan in de keuken had gebreken.
- De regenput lag vol bouwafval.
- De buitenverlichting was niet volgens plan.
- Een buitenplaat werd niet goed bevestigd.
- ...

De laatste punten zijn ze pas enkele weken geleden komen herstellen.

Ik denk dat we te laat zijn voor eventuele schadevergoedingen? We hebben het vooral gehad dat het steeds weken tot maanden duurt voor er reactie is. We hebben al een minnelijke schikking voorgesteld dat we onmiddelijk ondertekenen als we zo'n filterpotje krijgen (al dan niet tegen betaling).

TNFke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2025 14:39

Bedankt allemaal voor de inzichten. De input van gezond verstand(en) helpt om te vermijden dat er te veel energie gaat naar zaken die er waarschijnlijk niet meer toe doen.

De aannemer heeft helaas nog steeds niet gereageerd. Gelukkig heeft de installateur van de sanitaire voorzieningen ons enkele potjes bezorgd (geregeld tussen pot en pint, het voordeel dat ze twee straten verder zitten). Zij ervaren zelf ook problemen met de aannemer rond facturen. Ze hebben ook liever dat we hen rechtstreeks contacteren, aangezien ook zij vaak op een communicatiemuur botsen.

Terug naar “Kopen”