Vaa lichte vracht

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Janlanstanman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vaa lichte vracht

#1 , 09 sep 2025 09:02

Hey, ik heb een vraag over VAA en lichte vracht.

Ik rij met een Renault Trafic (lichte vracht) van het werk en mag die ook privé gebruiken. Al jaren staat er op mijn loonfiche een VAA van €454/maand, elke maand exact hetzelfde bedrag. Dat lijkt mij eerlijk gezegd veel voor een lichte vracht, klopt dat wel? Dat bedrag staat ergens bovenaan mijn loonfiche en ergens onderin waarin ze dan mijn loon rsz berekenen gaat dat zelfde bedrag eraf.

Sinds ik een arbeidsongeval heb meegemaakt en thuis zit op mutualiteit. stuurt mijn werkgever mij bovendien een factuur van €250/maand voor de wagen. Maar dat bedrag wordt niet in mindering gebracht van het VAA → ik betaal dus €250 netto én word nog altijd belast op €454 VAA.

Mijn vragen:

1. Moet die €250 eigen bijdrage niet gewoon afgetrokken worden van het VAA (dus 454 – 250 = 204 belastbaar)?

2. Geldt dat ook in mijn situatie nu ik geen loon meer krijg, maar enkel ziekenkas?

3. Is €454/maand VAA eigenlijk normaal voor een lichte vracht die privé gebruikt wordt?

Iemand ervaring mee?

Sirkii

#2 , 09 sep 2025 11:33

Googel eens “ vaa berekenen”. Dan kom je uit op vaa berekeningstools. Vaa is functie van cataloguswaarde, co2 uitstoot en datum in dienst. 4-500€ is niet ongewoon.

Die 250€ bij afwezigheid staat normaliter in uw overeenkomst of in de car policy en is dan bovenop uw VAA

Om de belasting te berekenen wordt idd het vaa bijgeteld op uw salaris en op,het einde weer afgetrokken. Dit is de “technische” manier om de voorheffing correct te berekenen.

Janlanstanman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2025 12:29

Dag Sirkii,

Vaa daalt toch ook in jaren naarmate de wagen ouder wordt? En wordt bij een lichte vracht de Vaa niet anders berekend?

Er gaat dus 250 euro van mijn rekening en dan wordt ik nog voor de volle 454 euro belast? Ik ken mensen die met een auto van 200k rondrijden en maar 70 euro netto verliezen. Vind dit toch allemaal maar heel straf

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”