dreigen met naar de pers te stappen

kwispel
Topic Starter

dreigen met naar de pers te stappen

#1 , 10 mar 2010 16:31

Hallo,

misschien een vreemd verhaal, maar jammer genoeg echt gebeurd. Een persoon uit mijn omgeving leerde ruim een jaar geleden een amerikaanse vrouw kennen via een chatbox. Ze chatten dagelijks, maar zij ( dus de belgische) gaf zich uit voor iemand anders. Die persoon kon daar op den duur niet meer mee leven en biechtte op dat ze gelogen had over haar identiteit. Let op: ze deed zich niet voor een bestaand persoon voor. Die Amerikaanse vrouw is momenteel in alle staten en heeft contact gehad met Vlaamse riooljournalisten die dit verhaal wensen te publiceren in ruil voor geld.
Kan dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 mar 2010 16:42

Zij kan haar verhaal doen, ja, maar namen vrijgeven niet.

Maar wie zou geïnteresseerd zijn in zo'n non-verhaal? En waarom zou een journalist daar tijd aan spenderen of er geld voor over hebben? Jezelf een andere identiteit aanmeten is niet verboden of strafbaar. Tenzij het hier gaat om bv. H.V.R., G.V., H.L., ...

kwispel
Topic Starter

#3 , 10 mar 2010 17:03

Die Amerikaanse vrouw eist 5000 euro en zal dan de rechten van het artikel aan de Belgische geven. Ze geeft verklaringen dat zij haar kinderen het laatste jaar heeft verwaarloosd door te chatten met die belgische vrouw.
Tilt de Amerikaanse wet hier anders aan en hoe zit dat wanneer er zoiets gebeurd tussen twee nationaliteiten?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 mar 2010 17:10

Die Amerikaanse vrouw eist 5000 euro en zal dan de rechten van het artikel aan de Belgische geven. Ze geeft verklaringen dat zij haar kinderen het laatste jaar heeft verwaarloosd door te chatten met die belgische vrouw.
Tilt de Amerikaanse wet hier anders aan en hoe zit dat wanneer er zoiets gebeurd tussen twee nationaliteiten?
En waarom zou de Amerikaanse dan de rechten afstaan aan de Belgische?
Als ze haar kinderen verwaarloost wegens een virtuele relatie met een imaginaire persoon moet ze dringend naar een reële relatie met een psychotherapeut uitkijken.
Dit lijkt me duidelijk een non-issue.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#5 , 10 mar 2010 17:59

Dus nog een keer poging tot afpersing/chantage ook? Wat zou de Belgische vrouw letten om een rechtzaak te starten tegen de Amerikaanse?

witje

#6 , 11 mar 2010 07:38

typisch amerikaanse streken... ik zou daar eens goed mee lachen. Als die amerikaanse denkt dat het hier werkt zoals in de usa, dan zit ze serieus mis.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2010 19:09

Heu ... dan moet u de rechtzaak wel in Amerika starten want ik denk dat
1- politie hier geen PV van zal maken.
2- mochten ze dat toch doen parket hen eventjes op wat regels zal wijzen en het PV ofwel terugsturen gelet op omzendbrieven of zaak dadelijk seponeren
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 feb 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

witje

#8 , 11 mar 2010 22:52

Heu ... dan moet u de rechtzaak wel in Amerika starten want ik denk dat
1- politie hier geeb PV van zal maken.
2- mochten ze dat toch doen parket hen eventjes op wat regels zal wijzen en het PV ofwel terugsturen gelet op omzendbrieven of zaak dadelijk seponeren
verdediging heeft toch altijd het recht te eisen dat een proces in zijn land wordt gevoerd, in casu dus in België?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mar 2010 18:18

Neen hoor:
wie is bevoegd : ratio Loci = plaats van de feiten.
Gezien website Amerikaans ttz onder amerikaanse wetgeving - is zal het daar plaatsvinden.

Rechtbank in België zal daar geen moeite voor doen.
Als u zegt slachtoffer te zijn zal u dat met alle rechtsmiddelen moeten bewijzen.
U zal dan ook de juiste identiteit van tegenpartij moeten hebben - deskundigen aanstellen die gaan moeten bewijzen dat persoon x wel degelijk persoon X is en deze zal dan door u gedagvaard moeten worden.

Belgisch strafrecht is voor feiten gepleegd IN België (en daarop wel een aantal uitzonderingen ) maar niet als u slachtoffer bent.

Parket zal de klacht zelfs nog niet eens doorsturen - sepo - neem dat van mij aan.
Zelfs voor ernstige feiten waarvan slachtoffer aangifte in België doet maar feit in Nederland ==> zal slachtoffer aangifte moeten doen in Nederland.

Terug naar “Archief”