#23 , 20 jan 2026 14:40
Ik krijg inderdaad frustraties door hoe men in België de zorg regelt. Alles wordt bepaald door mensen die nog geen enkele dag gewerkt hebben in de zorgsector. Nog geen enkele dag! Maar zij zwaaien wel als betweters met de plak. Alles moet gedocumenteerd worden tot in het kleinste detail: een spuitje links of rechts / hoe hoog ingespoten / hoeveel cm diep is elk wonde / hoe lang zit je binnen / ... Allemaal dient dit genoteerd te worden. Allemaal binnen de werktijd op een dienst met minimum 20 patiënten 's morgens. Allemaal met hun bepalingen qua tijd, en de telefonische beloftes gedaan door mensen die nog nooit in de zorg gewerkt hebben. Ik dacht dat werken in zorgsector betekende dat je zorgt voor mensen op een respectvolle manier, waar je tijd neemt voor mensen met pijn, mensen die in een euthanasie proces zitten, mensen met miserie, ...
Ik zie enkel een geldbejag op alles. Het Riziv geeft hongerloontjes en betaalt amper iets terug. Mensen moeten voor een niet terugbetaalde handeling soms 15€ per dag betalen. Dit zijn vaak oudere mensen zonder ondersteuning. En als je daar dan een toilet op zet, fraudeer je zegt men. Want valt die 15€ kost weg. Eerlijk: ik walg ervan momenteel. Maar ik kan mijn lieve patiënten niet achter me laten. Je bouwt een vertrouwensband op, je bent een klankbord; in tijden waar egoïsme, egotrippende politiek, en het aantal likes centraal staan.