bewoning 3 maanden door vorige eigenaar in compromis

rolandk
Topic Starter

bewoning 3 maanden door vorige eigenaar in compromis

#1 , 10 mar 2010 22:51

Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben zopas een leuk huisje gekocht via een makelaar. Het is de eerste keer dat we een huis kochten. Bij het bezoek aan de woning werd verteld dat we er deze zomer zouden kunnen intrekken. De huidige bewoners zijn een andere woning aan het verbouwen en zouden ev. een tijdelijke woonoplossing kunnen regelen.

Bij het ondertekenen van de onderhandse koopakte werd plots gevraagd dat de huidige eigenaars max 3 maanden langer het huis zouden kunnen bewonen. Ze betalen zolang dan het bedrag dat wij zelf als huur betalen voor ons huis.

:oops: Ik vrees dat we ons op dat moment wat hebben laten overdonderen door de makelaar, die de situatie vooral zo goed mogelijk wilde regelen voor de verkopers (zij betalen hem tenslotte zeker...) en dus die clausule hebben laten opnemen in de overeenkomst.

Achteraf gezien erg stom van ons, zeker omdat mijn vrouw zwanger is en de uiterste verhuisdatum nu rond de bevallingsdatum komt te liggen :? Er is ook geen boeteclausule opgenomen, of een sterk verhogende vergoeding na een bepaalde datum.

Extra jammer is dat we zelfs dreigen om nu 2 maanden onnodige overlap te hebben tussen huishuur en hypotheek omdat we ook niet afgesproken hebben dat zij bijv. 3 maanden op voorhand moeten melden of ze de woning nog een maand langer willen blijven bewonen (terwijl wij ons huurcontract natuurlijk wel 3 maand op voorhand moeten opzeggen...)
Ik hoop hierrond in de eerste plaats op een gentleman's agreement met de huidige eigenaars...

Concreet is misschien mijn vraag of er nog iets te verbeteren valt aan deze nadelige situatie voor ons? Kunnen we deze koopovereenkomst "amenderen" of op een andere manier bijkomende afspraken op papier zetten? al dan niet via de notaris?

Hieronder de volledige clausule:

5. Genot
5.1. De verkoper verklaart dat het verkochte goed niet verhuurd is.
5.2. Tussen partijen is overeengekomen dat de verkoper het verkochte goed nog uiterlijk tot 3 maanden na het verlijden van de akte blijft bewonen met een bewoningsvergoeding van € 605 per maand, elke begonnen maand volledig verschuldigd zijnde. Mocht het verkochte goed niet uiterlijk op deze datum ter vrije beschikking staan van de koper, zal deze laatste het recht hebben de verkoper op basis van de grosse van de verkoopakte op gedwongen wijze te laten uitzetten.
5.3. De verkoper verklaart dat hem geen enkel onteigeningsbesluit werd betekend en dat hij ook geen kennis heeft van enige ondergrondse inneming betreffende het goed, voorwerp van huidige verkoping.
5.4. De verkoper verklaart dat er geen hangende geschillen of vorderingen tegen of door derden met betrekking tot het onroerend goed voorhanden zijn.[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 mar 2010 20:18

Eenzijdig kunt U aan uw overeenkomst niets veranderen.
Dus hoogstens kunt U overleggen en een wederzijdse aanvullende overeenkomst maken.

rolandk
Topic Starter

#3 , 11 mar 2010 20:21

Bedankt voor de info! Ik had al zo'n vermoeden. Ik hoop gewoon dat we met de huidige eigenaar een goede afspraak kunnen maken over de opzegtermijn.

Reclame

Terug naar “Kopen”