Terugbetaling KI aan huurder 2026

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Bektronics
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling KI aan huurder 2026

#1 , 28 jul 2026 19:00

Beste forumleden.

Wij zijn huurder van een appartement en hebben reeds jaren het recht gekregen van de Vlaamse Belastingdienst op een "Teruggave KI Ontroerend goed aan huurder." Dit jaar is de beslissing en het te ontvangen bedrag ons toegekomen, met schrijven van Vlaamse Belastingdienst, op 02/06/2026. Wij hebben op 09/06/2026 een mail uitgezonden naar de Dienst Beheer van ons Woonbureau, alsook naar de eigenaar van het appartement, om de terugbetaling te bewerkstelligen, met inbegrip van het schrijven van Vlaamse Belastingdienst.
Momenteel op 28/07/2026 hebben we nog steeds deze som niet op onze rekening ontvangen. Hierdoor hebben wij een Betalingherinnering uitgestuurd naar betrokken partijen. Het Woonbureau beroep zich nu op het jaarlijks verlof en zullen de betaling op latere datum vereffenen.
Mijn vraag is: Kan een vastgoedmakelaar (Woonbureau) zich wettelijk beroepen op hun jaarlijks verlof om een betaling met bijna 2 maanden uit te stellen en een alsnog onduidelijk antwoord te geven wanneer er zal voldaan worden aan hun verplichtingen. De uiterste datum wij nu gesteld hebben in onze Betalingherinnering is 04/08/2026. Hierna zullen we, bij niet betaling van het gevorderde bedrag, een tweede en laatste aanmaning uitsturen met de keuze te betalen binnen de drie werkdagen of het bedrag integraal in mindering te brengen op onze huurprijs van de maand september 2026.Dit volgens advies van de Vlaamse belastingdienst vermeld in hun schrijven.
Graag uw deskundig advies hierover en eventuele opmerkingen, verbeteringen of aanbevelingen. In afwachting van uw antwoord, alsnog onze vriendelijke greoeten. ABE.

Freec

#2 , 29 jul 2026 08:20

Het probleem is 'soms' dat je als huurder eerder een officiele brief krijgt, dan dat de verhuurder die ontvangt. Een beetje redelijkheid vanuit de huurder is dus zeker gewenst.

Het probleem in dit systeem zit niet altijd bij de (ver)huurder, maar bij de overheid die huurders soms inlicht voor de verhuurder.

Bektronics
Topic Starter

#3 , 29 jul 2026 19:47

Beste Freec.
Een periode van 09/06/2026 tot 28/07/2026 lijkt mij toch een redelijke termijn die overschreden is om de terugbetaling te bewerkstelligen. Zo kan ik ook stellen dat ik mijn huishuur op een latere termijn zo maar mag betalen. Ik zal het wel geweten hebben dan. Graag de wettekst aangaande aub. Indien u niet bekent bent met de situatie, gelieve u dan te onthouden van de (on) nodige commentaar. MVG ABE

Reclame

Bektronics
Topic Starter

#4 , 29 jul 2026 19:57

Beste.
Heb vandaag info verkregen via telefoongesprek met de Vlaamse Belastingdienst. Officiële brieven werden verstuurd op 02/06/2026 zowel naar verhuurder als naar ons als huurder. Dus verhuurder was wel degelijk op de hoogte van de terugbetaling. Het is dan niet verwonderlijk dat er na een periode van stilzwijgen van de verhuurder ik op 28/07/2026 een betaal herinnering stuur. Haalt nu aan dat hij met verlof was. kan ik dus ook zeggen en mijn huishuur niet betalen met de uitvlucht "ik ben op verlof" Ik noem dit vijgen na Pasen en gebruik maken van stilzwijgen, misschien is de huurder het wellicht vergeten???? Graag wetteksten aangaande aub. MVG. ABE

Freec

#5 , 30 jul 2026 10:55

Ik ben bekend met de materie....
Er is geen wettekst die u info zal geven.

Via google of ai kan je antwoord krijgen, hoe je het best te werk gaat. Ik ga dat niet doen voor u... Uw denigrerende toon heeft alle fut uit mij gehaald om u te helpen. Vergeet niet, dit is een forum waar iedereen vrijwillig in bijdraagt. Eisen stellen kan je bijn een betalend advokaat.

Blaatpraat

#6 , 30 jul 2026 11:11

De laatste keer dat ik zo'n bericht gekregen heb (in 2025) stond erin vermeld dat ik dit bedrag gewoon mocht aftrekken van de huishuur.

Bektronics
Topic Starter

#7 , 30 jul 2026 12:52

@Blaatpraat. Bedankt voor je reactie. Dit bericht staat ook vermeld in mijn brief die ik ontvangen heb van de Vlaamse Belastingdienst. Mag het aftrekken van de volgende huurprijsaanvraag. Doch syndicus is hiermee niet akkoord. terugbetaling moet maar wachten tot dat hij goesting heeft om dit te betalen. Aftrekken van de huurprijs (éénmalig) is not don. Belastingsdienst is op de hoogte gebracht en zal actie ondernemen.
@Freec. Sorry voor de misschien rare toon maar deze mensen brengen je op de rand van een afgrond steeds weer en weerom; Ik ben ook maar een mens hoor. Grts ABE

Bektronics
Topic Starter

#8 , 31 jul 2026 12:31

Beste Forumleden.
Na contact te hebben genomen met mijn advocaat, heeft deze het nodige schrijven gestuurd aan betrokken partijen. Uitstel is gegeven tot uiterste datum 31/07/2026. Vandaag 31/07/2026 stond het bedrag netjes op mijn rekening geplaatst. Zo zie je maar dat sommige mensen altijd het uiterste uit de kan willen halen, een wachttijd voor betalen naar eigen goedlieven willen uitstellen (2 maanden), maar wanneer ze een schrijven ontvangen van een bevoegd persoon knijpen ze zeer vlug de billen dicht en betalen bijna onmiddellijk. Mijn advocaat heeft mij ook de wetteksten bezorgd en een voorbeeld schrijven mocht dit de volgende jaren nog het geval zijn. Zoals Blaatpraat ook zegt mag en kan je het verschuldigde bedrag ook éénmalig in mindering brengen op je volgende maandelijkse huurprijs, dit staat ook zo vermeld in de wettekst die hierover uitsluitsel geeft. Alvast mijn dank voor alle reactie's. Mvg ABE

Terug naar “Stel een vraag”