←

Beslag op erfenis ouders bij schulden?

FreelancerIT
Topic Starter

Beslag op erfenis ouders bij schulden?

#1 , 25 sep 2026 15:17

Onlangs hoorde ik van mijn tante een "raar" verhaal: iemand die ze kende had schulden.

De man had nog levende ouders die de schrik van hun leven kregen: een brief van de FOD. De erfenis van hun zoon werd aangeslagen; daarna werd er van een groot deel van hun uitgaven plots een verantwoording verwacht.

Kan dit nog steeds?
Kan de FOD m.a.w. beslag leggen op iemands erfenis terwijl zijn/haar ouders nog leven?

wanton

#2 , 26 sep 2026 13:33

Op basis van deze gegevens zeg ik : ja, dat kan! Sinds een aantal jaren wordt, bij een nalatenschap, nagegaan of de overledene of één van de erfgenamen nog schulden heeft bij de fiscus, Sociale zekerheid of andere overheidsdiensten. Bij bevestiging dient dat eerst geregeld te worden. Dat kan door een betaling, een afspraak of belofte om te betalen met de erfenis. Pas dan kan de verdeling gebeuren. De banken eisen dan ook de nodige bewijzen. Meestal is dat met het attest van erfopvolging. Andere erfgenamen, die geen schulden hebben, moeten ook wachten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur

#3 , 26 sep 2026 14:30

Akkoord, maar kan er al beslag gelegd worden op een "mogelijks' "toekomstige" erfenis ? Zolang de ouders/erflaters nog leven is er toch nog sprake van een echte erfenis?

Reclame

basejumper

#4 , 27 sep 2026 12:13

Er is maar sprake van een nalatenschap bij overlijden. Dit verhaal lijkt me incorrect. De tussenkomst kan er wel zijn indien een nalatenschap open valt .
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 27 sep 2026 20:56

Het gaat hier effectief over iemand met nog levende ouders.

De details ken ik niet, mijn tante kwam hiermee af.

Nu, in mijn geval komt er ook nog eens bij dat ik een BV Heb, geen eenmanszaak.

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 27 sep 2026 21:05

Dat zoiets kan na een overlijden, dat begrijp ik.

Hier hebben we het echter over ouders die nog leven en dan plots een brief krijgen van de FOD dat ze beslag leggen op zijn toekomstige erfenis.

Resultaat: Ze kregen te horen hun zoon onder geen beding nog geld te mogen geven en voor grotere uitgave dienden ze te bewijzen dat dit niet voor hun zoon was..

Of mijn tante is afgekomen met een "broodje aap"-verhaal, of ze heeft dingen verkeerd begrepen. Anders lijkt me dit serieuze overreach van de FOD.

Of kan het toch?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”