oplossing om "eigenaar" te worden voor belastingsv

stephanie_torfs
Topic Starter

oplossing om "eigenaar" te worden voor belastingsv

#1 , 13 mar 2010 22:29

(weet niet of het juist geplaats is...)

situatie: Feitelijk samenwonend met mijn vriend in zijn huis,grond is schenking van zijn ouders, hij heeft voor het huis een hypoticaire lening en dus geen extra (zoals lening voor zonnepanelen in dit geval) belastingsvoordelen bij het inbrengen van een extra lening omdat hij al genoeg inbrengt met lening van huis

probleem: Geen belastingsvoordeel(op hypoticaire lening) voor mij(ik heb niets in te brengen) bij plaatsing zonnepanelen omdat ik geen eigendom heb en dus geen eigenaar ben

oplossing: eigenaar worden (mijn vriend ziet geen probleem in een schenking of dergelijke)

mogelijkheden: ....?

ik heb al verschillende mogelijkheden gehoord,maar ik ben niet zo op de hoogte van alles en dus vraag ik een beetje raad en uitleg...

Een schenking van 1% door mijn vriend aan mij?
-kan ik dan maar 1% inbrengen voor belastingsvoordeel?
-prijskaartje bij notaris? Indien afhankelijk van de prijs van het huis, wordt dit dan geschat door notaris ter plaatse of volgens het plan en papieren? Want er is veel zelf gedaan wat de prijs verlaagd, maar dit zie je niet als het wordt geschat zoalss het er staat.

Trouwen (zonder notaris)
-Het huis zal dan van ons beide worden? Maar bij eventuele scheiding automatisch terug van hem?
-Dan wordt het 1 belastingsbrief, maar is er dan nog evenveel belastingsvoordeel?

Trouwen (met notaris)
-bv met scheiding van goederen? Welke notariskosten?

Andere?
-Aankoop van 1% door mij? Maar dan moet ik nog een lening aangaan om dit bedrag te betalen en dit lijkt me dan wel duur als het simpelweg zou gaan door te trouwen ofzo?

Ik hoop dat iemand er een beetje uitleg kan over geven, dit mag in zo simpel mogelijke taal,want van al die technische uitleg en termen snap ik maar 3/4 :lol:

Bedankt op voorhand aan diegene die al tot hier geraakt zijn en er eventueel hun tijd en kennis willen in steken!

stephanie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2010 14:42

Lieve Stephanie,

De beste en zeker de voordeligste oplossing is te trouwen. Uw vriend doet inbreng van de woning plus de lening in de gemeenschap , zodat U beiden eigenaar worden. Dit gebeurt via huwelijkscontract. Er kan ineens een clausule van terugkeer beschreven worden : wat met het huis indien er een scheiding van komt.
Deze procedure kost 25 € registratiekosten plus ereloon notaris.
Daarna laat U de lening op beide namen zetten bij de bank. kosten : ong. 100 € dossier. U bekomt beiden belastingvoordeel. Dit kan ook voor zonnepanelen en derg. want dit is los van de fiscale woonbonus , en wordt per woning toegekend.

Praat hierover eens met een notaris voor uw concrete situatie!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stephanie_torfs
Topic Starter

#3 , 15 mar 2010 07:16

Bedankt voor je reactie!

Heb je n idee bij die 25 euro komen nog ereloon van notaris bij, heb je n idee hoeveel dit is?
En als ik nu gewoon lang notaris wil "lopen" voor info hieromtrent, is dit dan gratis of ook ereloon voor betalen?

grtjs

Reclame

wanton

#4 , 15 mar 2010 14:54

Zo'n zaak eens met een notaris bespreken is gratis. U kan hem dan ineens naar zijn kostprijs vragen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”