huis als eerste enig bezit kopen (fiscaal voordeel) en erven

beester
Topic Starter

huis als eerste enig bezit kopen (fiscaal voordeel) en erven

#1 , 16 mar 2010 22:57

Het volgende doet zich voor. Mijn moeder overlijdt plots bijgestaan door haar naaste familie.

Ze heeft 2 kinderen (ik en mijn zus). Totaal geen probleem om te praten over begrafenis en erfenis want we komen op dit vlak goed overeen (een zege).

Ik heb echter het volgende probleem. Ik heb een compromis getekend voor een huis waarvan de akte verlijdt wordt in juni 2010. Mijn moeder is overleden en laat naast een klein beetje schulden ook 2 huisjes na.

Ik heb echter vragen over hoe het nu zit met onze voordelen als eerst en enig huis (aankoop woning). Hoe gaat dit in zijn werk? Verlies ik mijn voordeel van eerste en enige woonst als ik de erfenis accepteer. Kan deze acceptatie uitgesteld worden tot na de administratie rond mijn eigen huis rond is?

Wat zijn mijn opties (er wel van uit gaan dat ik de erfenis niet weiger).

Alvast bedankt voor jullie advies

B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 mar 2010 23:20

Het volgende doet zich voor. Mijn moeder overlijdt plots bijgestaan door haar naaste familie.

Ze heeft 2 kinderen (ik en mijn zus). Totaal geen probleem om te praten over begrafenis en erfenis want we komen op dit vlak goed overeen (een zege).

Ik heb echter het volgende probleem. Ik heb een compromis getekend voor een huis waarvan de akte verlijdt wordt in juni 2010. Mijn moeder is overleden en laat naast een klein beetje schulden ook 2 huisjes na.

Ik heb echter vragen over hoe het nu zit met onze voordelen als eerst en enig huis (aankoop woning). Hoe gaat dit in zijn werk? Verlies ik mijn voordeel van eerste en enige woonst als ik de erfenis accepteer. Kan deze acceptatie uitgesteld worden tot na de administratie rond mijn eigen huis rond is?

Wat zijn mijn opties (er wel van uit gaan dat ik de erfenis niet weiger).

Alvast bedankt voor jullie advies

B
Tenzij u de erfenis verwerpt wordt u geacht te hebben geerfd op het ogenblik van overlijden van de erflater.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

beester
Topic Starter

#3 , 16 mar 2010 23:38

Wat zijn de specifieke nadelen die ik zal ondervinden bij de aankoop van mijn effectieve gezinswoning?

1) Ik betaal meer registratierecht omdat ik geen recht heb op abattement?
2) Heb ik nadelen ivm mijn fiscale korf?

Ik zou graag in samenspraak met mijn zus deze huisjes verkopen. Maw dit onroerend goed blijft niet lang in ons bezit? Wordt hier rekening mee gehouden.

Reclame

roharro

#4 , 16 mar 2010 23:46

Wat zijn de specifieke nadelen die ik zal ondervinden bij de aankoop van mijn effectieve gezinswoning?

1) Ik betaal meer registratierecht omdat ik geen recht heb op abattement?
2) Heb ik nadelen ivm mijn fiscale korf?

Ik zou graag in samenspraak met mijn zus deze huisjes verkopen. Maw dit onroerend goed blijft niet lang in ons bezit? Wordt hier rekening mee gehouden.

Vraag 1:

Op het moment dat de onderhandse verkoopovereenkomst (compromis) wordt gesloten, mag geen enkele van de kopers (of de kopers samen) volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond.

Vraag 2:

Ben hiervan niet volledig op de hoogte; maar voor de woonbonus
maak je alleen kans als de woning je enige woning is. De fiscus kijkt naar de toestand op 31 december van het jaar waarop je de lening afsloot.
Als je toch een huis hebt dat je aanbiedt op de vastgoedmarkt, dan moet het huis verkocht zijn voor 31 december van het jaar van de afsluiting van het woonkrediet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 23 mar 2010 21:49

Indien U een woning geërfd heeft in onverdeeldheid ( met uw zus) is er geen beletsel om ten volle te genieten van de woonbonus en andere fiscale voordelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”