Openbare verkoop ouderlijk huis

Felulah
Topic Starter

Openbare verkoop ouderlijk huis

#1 , 11 sep 2006 20:23

Sinds mijn vader 2 jaar geleden is overleden (mijn moeder was al enige tijd daarvoor overleden) is er ruzie gekomen over de erfenis. We zijn thuis met 4 kinderen en 1 doet natuurlijk moeilijk (uiteraard ook diegene die het minst voor onze ouders heeft gedaan). De situatie zit als volgt in elkaar: wij hebben een notaris met drie en de vierde, mijn broer, heeft ook een notaris. Dan is er ook nog een derde die eventueel de knoop moet doorhakken. Mijn broer heeft al laten weten dat hij het ouderlijk huis wil kopen en dit voor een veel te lage prijs (wij hebben het huis laten schatten). Wij zijn hiermee niet akkoord gegaan en hebben een openbare verkoop gevraagd, waarmee hij het uiteindelijk eens was. Een kennis van ons heeft ondertussen een mooi bod gedaan op het huis, maar daarmee was mijn broer niet akkoord (ondanks dat de 3 notarissen het de moeite waard vonden). Hoewel hij het dus voor een "appel en een ei" wou kopen, vindt hij nu elk bod van iemand anders te weinig. Vandaar gaat de openbare verkoop nu door. Die kennis is zeker van plan om te bieden op het huis. Nu is mijn vraag of mijn broer de verkoop nog kan tegenhouden. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat hij de voorkeur krijgt als erfgenaam, wanneer hij hetzelfde biedt als de meest biedende van de openbare verkoop. Kan iemand dan nog een hoger bod uitbrengen op hetzijne? Ik denk dat hij de prijs zo laag mogelijk wil houden om dan zijn recht uit te oefenen als erfgenaam en het voor dezelfde prijs te kopen. Of kan hij nog andere kanten op?

Alvast bedankt voor het antwoord. Deze site is echt een fantastisch initiatief!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 sep 2006 13:43

Indien er overeenkomst is, om tot een openbare verkoop over te gaan, dan moet iedereen zich daar aan houden!

Wesley

#3 , 15 sep 2006 14:42

Als is er maar ??n akkoord om openbaar te verkopen, dan zal het ook openbaar gebeuren.

Openbaar is de regel als onderhands niet kan: hier dus een uit onverdeeldheidtreding.

Let wel: er is wel een onderscheid ts vrijwillige en ts gerechtelijke openbare verkoop.

Vrijwillige: allen werken mee
Gerechtelijke: dient te gebeuren via een rechtbank !!

raadpleeg een notaris - is gratis

Reclame

Lex

#4 , 15 sep 2006 14:54

Back on earth, Wes?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”