bezoekregeling

sally
Topic Starter

bezoekregeling

#1 , 14 sep 2006 04:42

Ik ben een tijd geleden gescheiden en heb 2 minderjarige dochters uit dat huwelijk waarvan ik co-ouderschap heb. De kinderen komen echter maar om de veertien dagen in het weekend en de helft van de schoolvakanties zoals beschreven in het vonnis.
Ik heb soms wat problemen met het interpretteren van sommige onderdelen hiervan.
Vb de zomervakantie 2007 loopt uiteraard tot 31 augustus. 01 september valt dan op een zaterdag. De tweede helft van augustus zijn de kids bij hun moeder. Mijn weekend met hen valt die dan op zaterdag 01/09 of op vrijdag 07/09? In het verleden heb ik hieromtrent met m'n ex discussie had, vooral omdat geen van ons het juist wist. :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 14 sep 2006 08:11

Co-ouderschap wil zeggen dat jij en je ex samen beslissen over en betalen voor de opvoeding en opleiding van jullie kids.

Het vonnis regeling voor locatie en bezoekrecht. Deze twee dingen staan volledig los van elkaar en kunnen en mogen niet verward worden.

Voor de weekend regeling kan je het best eerst eens gaan kijken op de kalender hoeveel weekend er in de maand zijn. Maar normaal word er geteld vanaf het eerste volle weekend in de maand. Dus als de 1ste op een vrijdag valt is het eerste weekend vrijdag avond 1 zaterdag 2 en zondag 3. Val de 1ste op een zaterdag dan tel je vrijdag 30(31) zaterdag 1 en zondag 2. En valt het begin van het weekend dus in de maand daarvoor en word dat ook volledig daarbij getelt dus het 1ste weekend is dan vrijdag 6 zaterdag 7 en zondag 8.

Dit is een regel die door de meeste mensen word gebruikt want er bestaat idd geen vaste regeling voor. En is hierdoor ook vatbaar voor discussie, maar tracht toch op hierin met je ex overeen te komen welke dag jullie als begin van het weekend nemen. Zet dit desnoods op papier en door beide ondertekend.

Borniet

#3 , 14 sep 2006 21:38

Misschien de uitspraak nog eens heel goed lezen, want na enkele uren van doorspitten van mijn uitspraak kwamen we hier tot de vaststelling dat de regeling was om de twee weekends, startend het eerste weekend volgend op de uitspraak. Deze telling loopt ten allen tijde door, maar wordt niet uitgeoefend tijdens de vakanties.
Dus: tijdens de grote vakantie heb ik recht op de eerste week van elke maand, en niet op de weekends. Maar, vanaf 1 september begint de gewone regeling terug te lopen, en die neemt de draad terug op alsof ze gewoon doorliep.
Het was even puzzelen (de taal die in dergelijke gerechterlijke uitspraken gehanteerd wordt is zelden goed verstaanbaar), maar eens dat we het doorhadden is het een heel erg duidelijk systeem.
Ik zou zeggen: kijk eens goed na of het er ook zo in staat, en probeer het anders zo af te spreken met je ex.

Kom gerust ook eens langs www.v-echtscheiding.be
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”