"mits gezamelijk onderleg"

Qbek
Topic Starter

"mits gezamelijk onderleg"

#1 , 23 mar 2010 23:38

Mn oudste zoon is 3 jaar geleden naar een psych geweest omdat,volgens m'n ex,m'n zoon problemen heeft met "het" uit elkaar gaan.Ik was er tegen omdat ieder kind problemen heeft met het uit elkaar gaan.De psych. vond het zekers niet nodig om m'n zoon in behandeling te zetten en is van mening dat het natuurlijk is dat een kind "last" heeft van het uit elkaar gaan.Doch aanvaard m'n ex die beslissing niet en gaat (doorgestuurd door haar eigen dokter) naar een ander psych.Die verteld hetzelfde verhaal na een par consultaties.Na al die heisa vraagt ze wel de helft van al de kosten,alhoewel ik niet heb ingestemd...kan ze dat eisen??In het vonnis staat er uitdrukkelijk"mits gezamelijk onderleg"...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvd10520

#2 , 24 mar 2010 00:19

Ik heb door een jeugdrechtbank zaak en een beslagzaak wat ervaring met deze dingen.

De vraag is wat er juist in het EOT staat. Overleg alleen is nl. een zeer gevaarlijk begrip. akkoord bvb. is wel krachtig aangezien in mijn geval de beslagrechter letterlijk gezegd heeft dat indien er geen schriftelijk akkoord is (e-mail, aangetekend schrijven) ,maw bewijsbaar akkoord er geen overleg/akkoord is.

Indien alleen overleg in het EOT staat wordt het gevaarlijker aangezien rechters nogal snel zeggen dat overleg niet altijd mogelijk is en dat voor "medische" kosten het normaal is dat beiden hun verantwoordelijkheid nemen, ook al is het duidelijk dat uw ex rancune heeft en de kosten als een soort pest rekening worden gepresenteerd.

Qbek
Topic Starter

#3 , 24 mar 2010 07:50

Er staat "mits gezamelijk onderleg",niets van aangetekend,mails of dergelijke..Is een mail een bewijsbaar akkoord dan?

Reclame

eylis

#4 , 24 mar 2010 09:10

De oplossing ligt dan misschien heel eenvoudig...
"buitengwone medische kosten "zijn inderdaad verplicht kostendeelbaar :
is de psych. een psycholoog? Of een psychiater? een psycholoog is geen dokter, dus geen medische kost; een psychiater wel. Dan wel.

In geval het een psychiater is: U vraagt bij beide psych's een diagnoserapport op. (daar heeft u recht op, uw ex zou u dan vrijwillig moeten gegeven hebben: u hoort te weten wat er scheelt: gezamelijk OVERleg...)
Omdat deze beide psych's menen dat er geen psychische pathologie in het spel is (identieke diagnose dus) zou ik enkel aanbieden om voor de eerste consultatie de helft van het remgeld te betalen (u vraagt aan de psych een duplicaat van de kostennota (met de berekening van wat de mutualiteit daarvan terugbetaalt :)

U betaalt de helft en dan bent u wettelijk totaal in orde; Mevrouw zal dan waarschijnlijk niet meer de ene na de andere psych consulteren.
Enne alle psychiaters zijn het er over eens (en dat hebben ze waarschijnlijk ook aan haar gezegd...) Een kind is door de band niet getraumatiseerd door een scheiding of een rouwproces. Kinderen kunnen dit aan. Het zijn vaak de aanhoudende spanningen/conflicten die één of twee van de ouders blijven veroorzaken die maken dat een kind psychisch in de knoop komt. Het wil vrijelijk loyaal kunnen en mogen zijn aan BEIDE ouders...

Misschien hebben de psych's haar wel gewaarschuwd dat zij zelf dreigt een van de volgende pathologieen te ontwikkelen (waar het kind door haar pathologie dan psychisch onder lijdt)
Parental Alienation Syndrome en Hostile Aggressive Parenting...

Vraag eens langs je neus weg of de psych's het met haar over PAS of HAP gehad hebben :) Kijk goed hoe ze reageert...
courage!

Peterken

#5 , 25 mar 2010 15:13

MMmm over dat gezamelijk overleg kan ik boeken schrijven. Onlangs voor beslagrechter verschenen omdat mevrouw dingen eiste die voor mij niet meer door de beugel konden. Is ook aangetoond dat alle rekeningen die zij mij voorschotelde, meestal via sms, niet in onderling overleg zijn voorgelegd. Zij heeft over heel de lijn ongelijk gekregen. Dus dat woordje "onderling overleg" is wel zeer belangrijk. Natuurlijk is zij hierdoor op haar pik getrapt en gaat ze via de jeugdrechtbank mij proberen dingen aan te smeren die absoluut niet waar zijn. Een mesn wordt er moedeloos van!!!!

Qbek
Topic Starter

#6 , 26 mar 2010 07:40

Ik heb m'n advocaat aangesproken en die verklaart dat op de éérste plaats een psycholoog geen dokter is en daarom geen aanspraak kan doen op mij(qua kosten).Ten tweede is er geen onderling overleg gepleegd.Ten derde is naar 2 verschillende psycg geweest die hetzelfde uitspraak doen,er is niets mis met u kind!!

eylis

#7 , 26 mar 2010 11:08

precies wat ik ook dacht (zie vorigre mail) Qbek :) Vraag haar nu ook maar eens die zogezegde diagnose" op papier... en vraag langs je neus weg ook maar eens of de Psych het over HAP of PAS gehad heeft... Ze zal zo snel niet meer allerlei Psych's consulteren, want dan moet ze zelf in "behandeling"
courage!

Qbek
Topic Starter

#8 , 08 nov 2014 07:59

precies wat ik ook dacht (zie vorigre mail) Qbek :) Vraag haar nu ook maar eens die zogezegde diagnose" op papier... en vraag langs je neus weg ook maar eens of de Psych het over HAP of PAS gehad heeft... Ze zal zo snel niet meer allerlei Psych's consulteren, want dan moet ze zelf in "behandeling"
courage!
Hier kan ik effe niet volgen..

Kan 1 ouder (zonder gezamelijk overleg) beslissen om bvb naar een psycholoog te gaan en dan de kosten door te rekenen aan de ex?Mer nog,doet zij iets "strafbaar" om geen onderling overleg te doen?

eylis

#9 , 08 nov 2014 17:52

oei, Qbek t'is nu 4 jaar later !
Maar goed: elke ouder kan in het belang van de kind-ouderrelatie, of het welzijn van het eigen gezin zijn/haar kind gerust een ondersteundende therapie laten volgen bij een psycholoog of zelfs een gedragstherapeut, een gezinsconsulent. Maar dat zijn geen medische kosten en dat is gezinsgerelateerd. Dus je ex kan en mag gerust julie kind binnen haar verblijfstijd therapie laten volgen. Het is wenselijk dat ze je dat laat weten, maar je moet het daar niet mee eens zijn. Want het betreft haar huishouden en gezinscontext. Maar ze mag je er niet voor laten betalen. Het ligt anders als een psychiater voorschrijft dat een kind therapie nodig heeft. Want dan gaat het om een pathologische context. Dat betaal je samen. en overleg bestaat er dan uit dat de andere ouder de diagnose helder uitlegt. Dat de ouders misschien samen naar de psychiater gaan om ingelicht worden over de te volgen therapie en medicatie. Dan kan je als ouder eigenlijk niet weigeren omdat het medisch noodzakelijk is.

Qbek
Topic Starter

#10 , 10 nov 2014 12:39

Kan me iemand uitleggen wat HAP of PAS is?

duma

#11 , 10 nov 2014 13:41

Hostile Aggressive Parenting
Parental Alienation Syndrom

Qbek
Topic Starter

#12 , 11 nov 2014 07:56

Hostile Aggressive Parenting
Parental Alienation Syndrom

Hartelijk dank!

Terug naar “Echtscheiding”