Samenlevingscontract --> belastingen 2010

Zonnetje111
Topic Starter

Samenlevingscontract --> belastingen 2010

#1 , 26 mar 2010 11:02

Hallo,

Begin dit jaar een samenlevingscontract aangegaan. Geldt dit voor dit belastingsjaar al, of pas voor volgend jaar?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 mar 2010 11:18

eigenlijk is je vraag een beetje dubbel:uiteraard telt het vanaf dit jaar: maar dat krijg je pas op de belastingsaanslag van volgend jaar te zien:
fiscaal jaar 2010 komt met de brief aanslagjaar 2011....
grtje

Zonnetje111
Topic Starter

#3 , 26 mar 2010 14:17

Ja ik heb mijn vraag idd niet goed gesteld, uiteraard bedoelde ik aanslagjaar 2010 :) Dus voor dit aanslagjaar geldt nog de situatie van voorheen?

Reclame

wanton

#4 , 26 mar 2010 14:37

Opgelet , een samenlevingscontract aangaan is niet voldoende om een gezamenlijke aanslagbrief te krijgen. Daarvoor moeten jullie zich laten registreren als wettelijk samenwonenden op het gemeentehuis.
Voor het zelfde jaar ( inkomsten 2010 , aj 2011) krijg je nog aparte brieven. Pas van het eerste volledige inkomstenjaar is een gezamenlijke aangifte van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zonnetje111
Topic Starter

#5 , 26 mar 2010 17:20

Dit begrijp ik niet goed. Iedere wijziging in een inkomstenjaar heeft toch effect op heel dat jaar meende ik altijd te denken...

wanton

#6 , 26 mar 2010 20:45

Zonnetje , ik kan er ook niets aan doen hé!

Voor de inkomsten van het jaar dat men huwt of wettelijk gaat samenwonen , evenals voor het jaar van overlijden van één der partners , dient men een afzonderlijke aangifte te doen.

Voor wettelijk samenwonenden die zich laten registreren in 2010 is er dus een gezamenlijke aangifte vanaf 2012 , binnen twee jaar.

Ik wil nogmaals herhalen : heeft U zich laten registreren op het gemeentehuis? Een samenlevingscontract op zich is niet voldoende.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”