waar ik werk zijn wij met twee die de nacht doen (bewaking) en dit zijn telkens shiften van 12 uur.
Verleden week heeft echter iemand zich overslapen en heeft mijn collega om 06.00 uur het werk verlaten (had zijn shift van 12 uur gedaan).
Twee dagen later als hij terug een shift van twaalf uur komt doen wordt hij echter op zijn vingers getikt dat hij zijn post verlaten heeft terwijl hij de volle 12 uur gewerkt had.
Nu mijn vraag is omdat we hier toch met twee zijn. Mag iemand zijn post verlaten na 12 uur gewerkt te hebben of niet? Kan hij hiervoor ontslagen worden?
men kan zich al de vraag stellen of hij zijn post mocht verlaten want dan werd zijn collega een afgezonderde werknemer wet 11/2/1946 Art. 54ter. Elke afgezonderd tewerkgestelde werknemer beschikt over aan de omstandigheden aangepaste alarmmiddelen.
Geen enkel werk dat in gevaarlijke omstandigheden moet worden uitgevoerd mag worden toevertrouwd aan een afgezonderde werknemer. De aanwezigheid van een andere persoon die in staat is snel alarm te geven, is noodzakelijk
u dient ook rekening te houden met de pauzes want u mag geen 12u aan één stuk werken .
arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. Inwerkingtreding : § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
Art. 27. <W> § 1. Behoudens in de bij de artikelen 22, 2°, en 26, § 1, 1° en 2°, en § 2 bedoelde gevallen mag de arbeidsduur nooit meer dan elf uren per dag noch vijftig uren per week overschrijden, zelfs niet bij de gelijktijdige toepassing van verschillende bepalingen.
§ 2. Wanneer arbeid wordt verricht in toepassing van artikel 22, 2°, is de arbeidsduur evenwel steeds begrensd tot twaalf uren per dag
Art. 22. bepaalde grenzen mogen worden overschreden
2° voor het uitvoeren van werken die wegens hun aard niet mogen worden onderbroken;
in sommige sectoren kunnen deze grenzen toch nog worden overschreden door een algemeenverbindend verklaarde cao .
bvb bij overmacht Artikel 37
Havenarbeiders mogen nooit twee opeenvolgende shiften verrichten, tenzij ingeval van overmacht. ...........
alsook kan worden overeengekomen dat overwerken in bepaalde gevallen verplicht is