verlaten van post bij collega die te laat is

bjornesto
Topic Starter

verlaten van post bij collega die te laat is

#1 , 23 mar 2010 00:46

waar ik werk zijn wij met twee die de nacht doen (bewaking) en dit zijn telkens shiften van 12 uur.

Verleden week heeft echter iemand zich overslapen en heeft mijn collega om 06.00 uur het werk verlaten (had zijn shift van 12 uur gedaan).

Twee dagen later als hij terug een shift van twaalf uur komt doen wordt hij echter op zijn vingers getikt dat hij zijn post verlaten heeft terwijl hij de volle 12 uur gewerkt had.

Nu mijn vraag is omdat we hier toch met twee zijn. Mag iemand zijn post verlaten na 12 uur gewerkt te hebben of niet? Kan hij hiervoor ontslagen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2010 17:43

12 uren werken is al een afwijking van het algemeen arbeidsreglement.
Echter wat staat in contract inzake aflos ...normaal maar vertrekken als aflos daar is/ dienstchef verwittigd.

bjornesto
Topic Starter

#3 , 24 mar 2010 06:00

ja ok maar ik dacht dat er een regel was dat men 12 uren mocht presteren maar dan onmiddelijke rust moest hebben en dat als die persoon moet overwerken ze normaal slaapgelegenheid moesten voorzien.

Toen ik mijn arbeidscontract ben gaan ondertekenen zeiden ze dat we 12 uur mochten werken en dat we dan dan rust moesten hebben

als die alleen was zou hij gebleven zijn maar nu niet want we zitten hier toch met twee

Reclame

xena

#4 , 24 mar 2010 10:56

waar ik werk zijn wij met twee die de nacht doen (bewaking) en dit zijn telkens shiften van 12 uur.

Verleden week heeft echter iemand zich overslapen en heeft mijn collega om 06.00 uur het werk verlaten (had zijn shift van 12 uur gedaan).

Twee dagen later als hij terug een shift van twaalf uur komt doen wordt hij echter op zijn vingers getikt dat hij zijn post verlaten heeft terwijl hij de volle 12 uur gewerkt had.

Nu mijn vraag is omdat we hier toch met twee zijn. Mag iemand zijn post verlaten na 12 uur gewerkt te hebben of niet? Kan hij hiervoor ontslagen worden?
men kan zich al de vraag stellen of hij zijn post mocht verlaten want dan werd zijn collega een afgezonderde werknemer wet 11/2/1946 Art. 54ter. Elke afgezonderd tewerkgestelde werknemer beschikt over aan de omstandigheden aangepaste alarmmiddelen.
Geen enkel werk dat in gevaarlijke omstandigheden moet worden uitgevoerd mag worden toevertrouwd aan een afgezonderde werknemer. De aanwezigheid van een andere persoon die in staat is snel alarm te geven, is noodzakelijk

u dient ook rekening te houden met de pauzes want u mag geen 12u aan één stuk werken .
arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. Inwerkingtreding : § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

Art. 27. <W> § 1. Behoudens in de bij de artikelen 22, 2°, en 26, § 1, 1° en 2°, en § 2 bedoelde gevallen mag de arbeidsduur nooit meer dan elf uren per dag noch vijftig uren per week overschrijden, zelfs niet bij de gelijktijdige toepassing van verschillende bepalingen.
§ 2. Wanneer arbeid wordt verricht in toepassing van artikel 22, 2°, is de arbeidsduur evenwel steeds begrensd tot twaalf uren per dag

Art. 22. bepaalde grenzen mogen worden overschreden
2° voor het uitvoeren van werken die wegens hun aard niet mogen worden onderbroken;

in sommige sectoren kunnen deze grenzen toch nog worden overschreden door een algemeenverbindend verklaarde cao .
bvb bij overmacht Artikel 37
Havenarbeiders mogen nooit twee opeenvolgende shiften verrichten, tenzij ingeval van overmacht. ...........
alsook kan worden overeengekomen dat overwerken in bepaalde gevallen verplicht is

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2010 15:50

Wat xena zegt ook bij ons - je kan wanneer niet afgelost niet zomaar weg - dienstchef zorgt dan asap voor vervanging ... maar dat kan wel wat duren alvorens er een vervanger ter plaatse is.

En bij een (be)veiligingsfunctie zou ik toch zomaar niet weggaan - zware fout en schadevergoeding
Laatst gewijzigd door Franciscus op 31 mar 2010 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Djezzebel

#6 , 31 mar 2010 19:07

Ik zit ook in de bewaking. In de CAO staat inderdaad dat je ni langer dan 12u mag werken, en ni langer dan 6 dagen, en ni meer dan 60u, en blablabla. Er staat zoveel in de CAO dat niet strikt wordt nageleefd..

Je mag uw post nooit verlaten. Van zodra je merkt dat je opvolger niet komt opdagen probeer je hem te bellen. (normaal moet hij/zij de beleefdheid hebben om zelf te verwittigen), en spreek je onderling iets af en geef je de juiste uren door aan de planning. Er kan altijd wel iets gebeuren waardoor iemand te laat op zn werk is hé.

Als hij echt veel te laat is, om een of andere reden, of hij neemt zn telefoon ni op of hij komt gewoon ni opdagen of weet ik veel wat, dan bel je gewoon naar de dispatch of uw planning en zij moeten dan maar een verganger zoeken of zij zullen wel zeggen wat je moet doen.

Stel dat er nu iets gebeurd was. Een brand- of gasalarm of weet ik veel wat (kweeni waar jij werkt), en er zat er maar ene terwijl er 2 moeten zitten, dan gaan jullie en uwe werkgever problemen krijgen en dan is iedereen nog verder van huis.

bjornesto
Topic Starter

#7 , 01 apr 2010 22:09

dank jullie allemaal voor jullie antwoord ben er veel wijzer mee geworden

Terug naar “Andere”