#11 , 18 sep 2006 12:28
Beste mensen,
Mag ik jullie een goede raad geven betreffende het onderling tekenen van een verkoopsovereenkomst zonder tussenkomst van een notaris?
Nooit doen! Op 20 mei 2006 ondertekende een koper (hoofdredactrice damesblad) en ik bij mij aan huis een verkoopovereenkomst betreffende mijn woning. Zoals gebruikelijk overhandigde ik de compromis aan mijn notaris. Ondertussen gaf de "koper" geen teken van leven meer, wat ik niet normaal vond, om deze reden belde ik om de twee weken naar het kantoor van mijn notaris. Door de bediende werd steeds bevestigd dat alles normaal verliep en ik me geen zorgen moest maken. Op 10 augustus ontving ik de ontwerp-akte, opgemaakt door de notaris van de "koper". Ik schrok me een ongeluk, dadelijk bleek dat de "koper" een vervalste compromis (laatste pagina van de originele compromis met mijn handtekening had ze toegevoegd aan het door haar vervalste exemplaar) bij haar notaris had afgeleverd. De dame in kwestie had op eigen houtje 50.000? afgetrokken van de overeengekomen prijs omdat ze zich geen hogere lening kon permiteren bleek later. Op 18 augustus heeft er een confrontatie plaats gevonden bij de notaris van de "koper" in het bijzijn van mijn advocaat en notaris. Mevrouw werd meteen ontmaskerd, ze had namelijk een paar zaken over het hoofd gezien, er ontbraken een paar geparafeerde pagina's ?n het "nietje" zat niet in de oorspronkelijke gaatjes. Mijn advocaat legde de originele overeenkomst op de tafel en eiste het exemplaar van de "koper", dat kon ze dus niet meer voorleggen, "verscheurd" zegde ze. Dan legde de dame 25.000? (gauw ergens bijeengeschooid?)extra op de tafel wat er nog steeds geen 50.000? waren, daar was ik uiteraard niet mee akkoord. De advocaat van de dame zat er zeer verveeld bij, hij vroeg de ontbinding van de verkoop. Na overleg met mijn advocaat en notaris heb ik daarmee ingestemd aangezien deze dame en haar "vriend" totaal onvermogend waren en procederen in dit geval geen enkele zin had.
Een schadevergoeding zit er dus voor mij niet in maar ik kan nu wel mijn woning terug te koop aanbieden.
Echt goed voel ik me niet met deze historie, het blijft me dwars zitten dat die "chi chi" madam er zo goedkoop vanaf komt, maar het spreekwoord zegt dat men een kei de huid niet kan ontdoen!
Groetjes
Jany