Mijn situatie is de volgende : ik ben bij mijn partner in zijn huis ingetrokken. Het huis is zijn eigendom en werd gebouwd op grond die hem door zijn ouders geschonken werd.
De hypothecaire lening is ook volledig op zijn naam.
Ondertussen ben ik - met zijn toestemming en schriftelijk accoord - ook op hetzelfde adres gedomicilieerd en hebben wij samen een kindje, dat hij erkend heeft.
Financieel gezien echter gebeurt er weinig gezamelijk : hij betaalt zijn lening af en de verdere "dagelijkse" kosten van een huishouden (inclusief deze voor ons kind) worden voor 100% door mij gedragen.
Om voor mijzelf wat meer zekerheid te krijgen, wil ik graag een samenwoningscontract afsluiten om :
- vruchtgebruik van het huis te verkrijgen indien mijn partner zou overlijden - erfgenaam is uiteraard ons kind.
- de gezamelijke kosten te bepalen, waarbij ook mijn inbreng "waarde" zou krijgen
- ...
De situatie met mijn partner zijn ouders is dermate verslechterd, dat ik zou willen uitsluiten dat zij mijzelf en ons kind uit het huis zouden kunnen zetten, omdat zij momenteel de wettelijke vruchtgebruikers zijn, bij het wegvallen van mijn partner ?
En wat met mogelijk bezoekrecht van de grootouders ?
Weet iemand hoe de situatie best contractueel kan vastgelegd worden ?