Samenwonen - feitelijk

Turenne
Topic Starter

Samenwonen - feitelijk

#1 , 19 sep 2006 09:04

Mijn situatie is de volgende : ik ben bij mijn partner in zijn huis ingetrokken. Het huis is zijn eigendom en werd gebouwd op grond die hem door zijn ouders geschonken werd.
De hypothecaire lening is ook volledig op zijn naam.
Ondertussen ben ik - met zijn toestemming en schriftelijk accoord - ook op hetzelfde adres gedomicilieerd en hebben wij samen een kindje, dat hij erkend heeft.
Financieel gezien echter gebeurt er weinig gezamelijk : hij betaalt zijn lening af en de verdere "dagelijkse" kosten van een huishouden (inclusief deze voor ons kind) worden voor 100% door mij gedragen.
Om voor mijzelf wat meer zekerheid te krijgen, wil ik graag een samenwoningscontract afsluiten om :
- vruchtgebruik van het huis te verkrijgen indien mijn partner zou overlijden - erfgenaam is uiteraard ons kind.
- de gezamelijke kosten te bepalen, waarbij ook mijn inbreng "waarde" zou krijgen
- ...

De situatie met mijn partner zijn ouders is dermate verslechterd, dat ik zou willen uitsluiten dat zij mijzelf en ons kind uit het huis zouden kunnen zetten, omdat zij momenteel de wettelijke vruchtgebruikers zijn, bij het wegvallen van mijn partner ?
En wat met mogelijk bezoekrecht van de grootouders ?

Weet iemand hoe de situatie best contractueel kan vastgelegd worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 sep 2006 12:21

U staat in een zwakke positie : mijn eerste reactie in dergelijk geval is = TROUWEN. Dan heeft U een aantal wettelijke zekerheden van woonst als vruchtgebruiker. Het kind is sowieso de erfgenaam.Men kan zelfs verder gaan en het huis via huwelijkscontract op beide namen zetten waardoor U een inbreng ( en fiscale aftrek) heeft van de lening.
Huidige situatie : zijn ouders komen na het kind wat betreft de erfenis, dwz. dat zij geen rechtstreekse zeggenschap hebben. Uw vriend kan via testament bepalen dat U vruchtgebruik heeft en dat U kan blijven wonen, maar het kind zal het huis ,minstens de naakte eigendom , erven.
De erfenis kan niet geregeld worden in een samenwoningscontract , alle andere zaken wel , zoals de kostenverdeling van het huishouden , de toekomst van het kind ,het bezoekrecht.
U heeft reden genoeg om eens ,samen, met een notaris te gaan praten.

Wesley

#3 , 19 sep 2006 17:13

Oplossingen:

1/ huwen (met huwelijkscontract, en inbreng goed in gemeenschap)
2/ testament: contractuele erfstelling dat u het grootst beschikbare gedeelte verkrijgt.

LET OP: hierdoor verkrijgt u infeite een erfrecht (wat u niet krijgt via wettelijke samenwoning). Maar de ouders hebben een reserve, indien u gehuwd zou zijn kunt u de reserve van de ouders ongedaan maken, als samenwonende niet.

MAAR: u spreekt van een erkent kind. Is uw vriend de JURIDISCHE vader? dan heeft het kind erfrecht ?n reserve, hetgeen de reserve van de ouders ongedaan maakt.

in dit geval: testament met contractuele toebedeling van het grootst beschikbare gedeelte van woning aan de langstlevende.

3/ beding van aanwas. geen last van eventuele reserves maar wel fiscaal duurder

dus: ga eens langs bij een notaris, er bestaan meerdere oplossingen voor uw probleem !

Reclame

3399AAaa

#4 , 20 sep 2006 20:26

ergens vind ik uw huidige situatie ook niet correct van uw partner. Het is nogal makkelijk iemand in huis te nemen (mssch voor de was en de plas?) en ondertussen rustig voor zichzelf te zorgen, en de rest van de lasten op uw nek te duwen.

Als hij het met u meent, vind ik dat hij u moet waarderen en met een eerlijke lasten/lustenverdeling over de brug moet komen.

Anders zou ik - in uw plaats - rustig alleen blijven wonen met mijn kind. Hopelijk wil hij het allemaal eerlijk met u regelen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”