14 jaar geleden 1 maand huur overgeslagen.

jefke007
Topic Starter

14 jaar geleden 1 maand huur overgeslagen.

#1 , 14 apr 2010 08:35

Mijn huurder woont al 15 jaar in een woning die onder de woninghuurwet valt.

Omwille van een faillisement 14 jaar geleden had hij het toen moeilijk om te betalen, en sloeg 1 maand met huur over ( Na nog 2 maanden van de huurwaarborg ook als huur gebruikt te hebben met onderling akkoord over die 2 maanden).

Hij ging bijgevolg altijd een maand te laat zijn huur betalen, als men rekening houdt met het feit dat er 14 jaar één maand huur werd overgeslagen. Omdat het effectief wel een zorgzame huurder was heb ik daar niet moeilijk overgedaan, maar er werd nooit iets van op papier gezet.

De huurder schreef nooit op het overschrijvingsformulier welke maand huur het betrof. Nu plots bij het einde de door hem gegeven opzeg doet brengt hij die vermeldingen wel aan voor de laatste 2 maanden.

Mijn vraag is zou hij mogelijk de verjaring van die maand huur kunnen inroepen op het einde van het contract ? Of kan die maand met overslagen van betalingen ook geinterpreteerd worden als gewoon een constante te late betaling van één maand huur.

Ik vrees dat ik niet veel kans ga maken ingeval van een ( waarschijnlijke ) betwisting binnen een paar weken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 apr 2010 10:42

Zou hem een aangetekend briefje zenden met daarin het vriendelijke verzoek en de herinnering dat hij nog steeds een maand huur achterloopt met zijn betalingen en de wijze waarop hij wenst deze in te lopen voor het verstrijken de contractuele huurtermijn. Voeg in bijlage een volledig overzicht van alle betalingen.

Dat laatste zal wat werk kosten maar kan u wel een maand huur opleveren. Bovendien bespaart het u naar toekomst werk mocht er een geding nodig zijn om de achterstal te bekomen.

Kaffer

#3 , 16 apr 2010 11:46

Hoe zit het met de borg , die valt niet onder verjaring .
Staat hij een maand achter geef hem een maand borg minder terug .

Reclame

Vandebos

#4 , 16 apr 2010 12:33

Borg mag niet gebruikt worden voor achterstallen tenzij er een vonnis is dat dit toestaat.

jefke007
Topic Starter

#5 , 16 apr 2010 15:47

Strikt gezien kan de huurder de verjaring ( van 5 jaar ) inroepen ?

Of kan men dit ook gewoon beschouwen als telkens een maand te laat betalen ? zonder verjaring dus

De huuropzeg gegeven door de huurder eindigt nu op 30-04

Vandebos

#6 , 16 apr 2010 16:31

Aangezien de huurder tot voor een paar maand nooit een datum bij de betaling plaatste en pas hiermee begonnen is kan je hem vragen de achterstallige maand x te nog bij te betalen waarbij X slaat op de laatste maand dat hij zonder vermelding heeft betaald. Indien deze moeilijk begint te doen kan je perfect aanhalen dat je tot heden aanvaardde dat hij zijn huur telkens 1 maand telaat betaalde maar dat je wel verwacht dat hij bij het beëindigen van de huurovereenkomst dit tekort aanzuivert. Je kan eventueel een afschrift bij de bank afhalen waarop alle betalingen staan die hij heeft verricht...

Terug naar “Huren”