huwelijk en na één dag overlijden

josi
Topic Starter

huwelijk en na één dag overlijden

#1 , 19 apr 2010 13:41

Indien men iemand huwt die terminaal in een hospitaal ligt en de dag erna overlijdt,kan men dit huwelijk dan nietig laten verklaren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 apr 2010 14:22

Door het overlijden béstaat het huwelijk niet meer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 19 apr 2010 15:42

Ik denk dat ik begrijp waarom deze vraag gesteld wordt... Gaat het misschien over de schoonfamillie of kinderen (van de overledene) die het vruchtgebruik wil aanvechten voor de overlevende partner? Willen ze het huwelijk nietig laten verklaren om vrij te beschikken over de erfenis?

Ze voelen zich natuurlijk in het ootje genomen dat er nog snel getrouwd werd (wellicht was de partner terminaal?) .. Maar geen zorgen, ze kunnen als een duivel in een glas wijwater tekeergaan: het koppel was wettelijk getrouwd en de overlevende nu wettelijk weduwe(naar). De tegenpartij kan procederen tot ze blauw ziet, op welke gronden? .
Het gaat hun veel geld kosten en natuurlijk vinden ze een advocaat die dit een interessante zaak vindt om uit te proberen. (Als je als advocaat dat op je palmares hebt staan, wordt je geciteerd in rechtsartikels: goed voor de publiciteit :)
Maar de eisers komen wel van een kale reis thuis;
Heeft iemand een soortgelijk precedent in de rechtspraak gevonden?

Tzal mij benieuwen...

Reclame

roharro

#4 , 19 apr 2010 16:07

Men zal moeten kunnen aantonen dat de terminale patiënt niet in staat was geldige toestemming geven....

josi
Topic Starter

#5 , 20 apr 2010 11:41

Mevrouw haar overleden man lag sinds meer dan een jaar in het hospitaal en zijn laatste wens was om te huwen hetgeen ze dan ook deed.Er zijn geen kinderen noch eigendom.
Het probleem is dat mevrouw nu torenhoge rekeningen krijgt van haar overleden echtgenoot en dit met haar klein loon niet kan betalen.Ze is zelfs al naar het ocmw geweest maar aangezien ze werkt kan men haar daar niet helpen.
Dus door minder dan24 uur getrouwd geweest te zijn zit ze nu met een schuldenberg waar ze niet aan uit geraakt.
Daarmee stel ik hier deze vraag aangezien ze geen pc heeft.Ze hoopte dat er ergens een manier was om dit huwelijk laten nietig te verklaren om zo al deze kosten niet te moeten betalen!

roharro

#6 , 20 apr 2010 11:45

Mevrouw haar overleden man lag sinds meer dan een jaar in het hospitaal en zijn laatste wens was om te huwen hetgeen ze dan ook deed.Er zijn geen kinderen noch eigendom.
Het probleem is dat mevrouw nu torenhoge rekeningen krijgt van haar overleden echtgenoot en dit met haar klein loon niet kan betalen.Ze is zelfs al naar het ocmw geweest maar aangezien ze werkt kan men haar daar niet helpen.
Dus door minder dan24 uur getrouwd geweest te zijn zit ze nu met een schuldenberg waar ze niet aan uit geraakt.
Daarmee stel ik hier deze vraag aangezien ze geen pc heeft.Ze hoopte dat er ergens een manier was om dit huwelijk laten nietig te verklaren om zo al deze kosten niet te moeten betalen!
Kan ze de erfenis niet meer verwerpen?

josi
Topic Starter

#7 , 20 apr 2010 12:46

Neen,ze was niet op de hoogte van die zaken.Ze heeft ook niks geerfd want er was eenvoudig niks om te erven.
Ze zijn dus in het hospitaal(waar haar echtgenoot al sinds meer dan een jaar verbleef) gehuwd en hij is de dag nadien 's morgens overleden.

roharro

#8 , 20 apr 2010 15:07

Neen,ze was niet op de hoogte van die zaken.Ze heeft ook niks geerfd want er was eenvoudig niks om te erven.
Ze zijn dus in het hospitaal(waar haar echtgenoot al sinds meer dan een jaar verbleef) gehuwd en hij is de dag nadien 's morgens overleden.
Is er enige aanwijzing dat ze de erfenis heeft aanvaard (bijv. aangifte nalatenschap, inbezitname van goederen of spaarekening, enz.)?
Zoniet kan ze die nog steeds verwerpen.

wanton

#9 , 20 apr 2010 17:49

Indien mevrouw kan bewijzen dat de schulden dateren van voor het huwelijk , blijven zij behoren tot het persoonlijk eigen vermogen van die man. Dan heeft zij er geen uitstaans mee. Die zijn voor zijn familie : broers,zussen,..
Natuurlijk zullen de schuldeisers bij haar aankloppen , maar zij dient niet te reageren. Zij mag ook niets van hem meepakken , vb. de TV in haar appartement zetten. De in boedel die hij eventueel had , laat die aanslaan voor de schuldeisers. Zij mag haar domicilie niet op zijn adres zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2010 17:59

Is het huwelijk geconsumeerd ??

wanton

#11 , 20 apr 2010 18:37

Is het huwelijk geconsumeerd ??
Sorry maar ik denk dat deze vraag er niet toe doet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter

#12 , 21 apr 2010 08:18

Zijn domicilie stond bij haar juist voor hij het hospitaal is ingegaan.
Mevrouw heeft zijn uitvaart geregeld en betaald.Er is geen familie.
Mij lijkt het een hopeloze zaak!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 apr 2010 17:02

vb nietigheid?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”