Registartierechten op afkoop vruchtgebruik.

kevinlorre
Topic Starter

Registartierechten op afkoop vruchtgebruik.

#1 , 21 apr 2010 07:54

Beste,

Mijn vriendin bezit momenteel een huis in naakte eigendom, met vruchtgebruik op naam van haar moeder. Zij zou nu het vruchtgebruik van haar moeder willen afkopen, om op die manier volle eigenaar te worden van de woning.

Wat is haar verschuldigde registratierecht hierbij? 1% of 10%?

Alvast ahrtelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 apr 2010 12:31

Bij uit onverdeeldheid treden , waarbij één der mede-eigenaars alles koopt , betaalt die 1% op de totaliteit van de eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kevinlorre
Topic Starter

#3 , 21 apr 2010 13:39

Bij uit onverdeeldheid treden , waarbij één der mede-eigenaars alles koopt , betaalt die 1% op de totaliteit van de eigendom.
En indien het volgende gebeurd :

Momenteel bezit moeder 50% volle eigendom + 50% vruchtgebruik en de dochter 50% naakte eigendom. De verkoop zou inhouden dat ik als derde persoon de 50% volle eigendom van de moeder overkoop (en dus 10% registratierechten betaal) en de dochter de 50% vruchtgebruik van haar moeder afkoopt. Wat zijn dan in deze constructie de registratiekosten die de dochter moet betalen, uitgaande van bv een afkoopsom van 62.500euro.

Alvast hartelijk dank,

Reclame

wanton

#4 , 21 apr 2010 19:08

Uzelf , als niet betrokken bij de onverdeeldheid , betaalt idd 10 % registratierechten.

Uw zuster , die wel mede-eigenaar is , betaalt 1 % op het deel dat ze aankoopt.

Wanneer een mede-eigenaar alles koopt , betaalt hij 1 % van de totale waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”