dagvaarding na vrijlating

sefyu
Topic Starter

dagvaarding na vrijlating

#1 , 23 apr 2010 21:17

onlangs heb ik een dagvaarding gekregen van de jeugdrechtbank.inmiddels is het al 4 maanden geleden sinds mijn vrijlating.en heb ook al 3 maanden huisarrest gehad.het gaat hier om 2 zaken.de 1ste zaak was om een diefstal met geweld.waarin mijn rol zeer beperkt was.de 2de zaak ging om afpersing,mondelinge bedreiging onder voorwaarde,handel en bezit verdovende middelen,slagen en verwondingen.hiervoor werd ik veroordeeld tot 3 maanden.maar na een huiszoeking in de week waarin ik moest voorkomen.werd niks gevonden.zodus werd ik diezelfd dag vrijgelaten met dat huisarrest en voorwaarden die werden opgevolgd.ik moet op 7 mei voorkomen en mijn vraag is dus.kan ik hiervoor nog opgesloten worden?of wat zijn de mogelijke straffen?Onderzoek is gevoerd en er zijn geen bijkomende feiten of bewijzen gevonden.kan iemand me aub een duidelijk antwoord geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2010 11:19

voorkomen

dader van diefstal met geweld ---mededader of medeplichtige?
afpersing enz

Hoe oud bent u?
U bent nu door de jeugdrechter of bent u uit handen gegeven correctionele rechtbank gedagvaard gezien u spreekt over veroordeeld tot 3 maanden?

Ja u kan nog worden vervolg.. u kan bij de jeugdrechter nog maatregelen opgelegd krijgen of indien toch reeds correctioneel veroordeeld worden tot gevangenisstraf.
Dit dan nog als recidivist gezien reeds vroegere veroordeling ( indien die ook vij correctionele rechtbank was).

Ik hoop dat je begrepen hebt dat je een klein beetje veel op het verkeerde pad bent.

Wat heel belangrijk is dat je de schade aan slachtoffer vergoed en meewerkt aan het verwerkingsproces - zowel voor u als de slachtoffers.
Ook ervoor zorgen dat u op school bv goed je best doet en op een positieve wijze in beeld komt sociale inzet op allerlei gebieden.

u zal zo wie zo moeten breken met het milieu dat ervoor heeft gezorgd dat je voor een rechter bent moeten verschijnne.
Ook al wonen die 'vriendjes' naast de deur of achter de hoek - afstand nemen en houden.

sefyu
Topic Starter

#3 , 24 apr 2010 23:29

ik ben 17jaar en ben door jeugdrechtbank veroordeeld.ik zit momenteel terug op school.en heb me al sinds men vrijlating goed gedragen.heb ook aan schuldbemiddeling willen deelnemen,maar andere partijen zeiden dat ze er geen behoefte aan hadden.heb ook een studentenjob gevonden.en denk wel dat ik voort moment goed bezig ben.nu nog een celstraf krijgen zou me echt niet goed doen.en heb voor de rest geen enkel feit behalve van die 2 zaken.n voor die zaak van diefstal met geweld was ik getuige.maar omdat ik met die info niet naar de politie stapte hebben ze mij 5 dagen opgesloten in everberg.omdat ik de daders kon aanduiden mocht ik naar huis.voor die 2de zaak hadden ze mij opgepakt op vermoedens.heb ik na 5 dagen cel.3maanden gekregen en heb beroep aangetekend.ze hadden de week dat mijn beroep is voorgekomen.de dag dat ik werd voorgeleid was ik terug vrij met huissarrest 3maanden+voorwaarden.

Reclame

sefyu
Topic Starter

#4 , 24 apr 2010 23:37

het laatste deel was dat ze de week dat ik moest voorkomen op hof van beroep,een huiszoeking gedaan zonder resultaat

sefyu
Topic Starter

#5 , 25 apr 2010 22:16

kan iemand mij aub zo snel mogelijk antwoord geven

Rebel-with-a-cause

#6 , 25 apr 2010 23:13

kan iemand mij aub zo snel mogelijk antwoord geven
Vanaf morgen - na het weekend dus - zal je heel wat meer kans hebben op antwoord op jouw vraag.
Het is een mooi weekend geweest waarbij iedereen zoveel mogelijk probeert te genieten van het moment.

Eventjes geduld graag! :wink:

sefyu
Topic Starter

#7 , 26 apr 2010 15:28

ok

Franciscus

#8 , 26 apr 2010 17:50

Nog eens je moet wel de correcte gegevens gebruiken- u spreekt van Everberg dan cel dan hof van beroep ---
Hebt u een advocaat of niet
Ofwel bent u minderjarige die vervolgd wordt voor de jeugdrechter en nu voor het jeugdhof.
Ofwel bent u een minderjarige die uit handen gegeven is en die als VOLWASSENEN zal berecht worden ...
In een antwoord is dat een zee van verschil of het verschil tussen een peer en een citroen.
Als minderjarige KAN je voor het jeugdhof geen gevangenisstraf krijgen - minderjarigen hebben enkel maatregelen in een inrichting
Als je uit handen gegeven bent (voor zeer ernstige feiten) en voorgekomen bent voor de correctionele rechtbank en nu voor het hof van beroep is het een totaal andere zaak.

U zal niet naar everberg zijn gestuurd omdat u geen info wilde gegeven maar vb omdat u de voorwaarden van uw vrij op proef van de jeugdrechter hebt geschonden - kleine nuance vermoed ik.
Trouwens als ik zo bekijk wanneer er iemand naar Everberg wordt gestuurd door de jeugdrechter ... dat is niet zomaar dan moet er al iets ernstig aan de hand geweest zijn.
2de zaak opgepakt op vermoedens --- ja wat is het probleem -mag of kan dat niet ... 3 maanden gekregen van wie of waarom??

Laten we ervan uitgaan dat het nog jeugdhof is - tot uw 18 kan men u naar een instelling verwijzen.
Men kan u ook met een verlend-gde minderjarigheid langer onder de jeugdrechter houden.
MAAR
Als u inderdaad u herpakt hebt EN er is van de justitieassistent en van de politie -jeugdbrigade een positief verslag - school niet vergeten en u betaald de schade versneld terug dan zal het hof het mogelijk wel zo laten- en u voorwaardelijk laten of met opschorting met voorwaarden.
Ik kan moeilijk nauwkeuriger antwoorden want anders zal de ganse leerstof met oa - jeugdrecht - strafrecht en gerechtelijk recht moeten uitgelegd worden

sefyu
Topic Starter

#9 , 29 apr 2010 14:24

sorry,

met cel bedoel ik namelijk een plaatsing in een instelling.en je heb een advocaat.ik moet voorkomen voor de jeugdrechter.ben altijd op afspraken van justitieassisent gekomen en heb regelmatig telefonisch contact gehad over hoe het met mij ging.de jeugdbrigade heeft mij altijd thuis gevonden op uur van huisarrest.

Franciscus

#10 , 29 apr 2010 18:30

proberen terug te antwoorden.
Los van of het nu voor feit een in beroep is of voor een nieuw feit bij jeugdrechtbank.
Vrijgelaten wil nog niet zeggen dat de zaak ten gronde is beslist.
Dat zal nu voor de rechtbank of het hof moeten gebeuren.
Deze zullen gelet op al de reeds genomen maatregelen - u< gedrag - de verslagen van de verschillende instanties - de betaalde schadevergoeding - de wil om te integreren in de maatschappij beslissen of de al geomen maatregelen voldoende waren of niet voldoende waren. Dit zal in een eindvonnis worden vastgelegd.

Indien het nu een 2de feit betreft dat voorkomt terwijl het eerste feit al een vonnis heeft kan voor het 2de feit een zwaardere maatregel worden uitgesproken gelet op het recidivisme = herhaling.
Maar dan nog kan de rechtbank in al zijn wijsheid beslissen dat een veroordeling(maatregel) voldoende is.
Zij kunnen dus zeggen wij houden alles in beraad ( opschorting- voorwaardelijk enz) op bepaalde voorwaarden.
Houdt u zich aan die maatregels en betaalt u de schade zal de maatregel binnen x jaar verdwijnen zonder dat er nog iets als gevolg zal aanhangen

sefyu
Topic Starter

#11 , 29 apr 2010 23:39

hartelijk bedankt voor je antwoord en je geduld met mij.ik stel het erg op prijs

Terug naar “Archief”