weduwenaar en nieuwe vriendin

rrheyn
Topic Starter

weduwenaar en nieuwe vriendin

#1 , 03 mei 2010 10:48

Ik vroeg me af wat men rechten zijn en plichten in volgende probleem.
Zelf heb ik een eigen huis .
Ik heb een nieuwe relatie gevonden en ik vroeg me af of ze bij mij komt inwonen wat dan de consequenties zijn betreft mijn eigendom ?
Ik heb nog 3 uit huis wonende kinderen.
Goede afspraken zijn uiteraad nodig, wie wat gaat meebetalen zijn practische dingen die je kan regelen. Ze is ook jonger, de kans dat ze mij overleefd is groter dan andersom. De angst van de kinderen is mss overdreven, maar zou ze mede-eigenaar worden van het pand of moet zoiets eerst wettelijk op papier gezet worden ? :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2010 11:35

Ik vroeg me af wat men rechten zijn en plichten in volgende probleem.
Zelf heb ik een eigen huis .
Ik heb een nieuwe relatie gevonden en ik vroeg me af of ze bij mij komt inwonen wat dan de consequenties zijn betreft mijn eigendom ?
Ik heb nog 3 uit huis wonende kinderen.
Goede afspraken zijn uiteraad nodig, wie wat gaat meebetalen zijn practische dingen die je kan regelen. Ze is ook jonger, de kans dat ze mij overleefd is groter dan andersom. De angst van de kinderen is mss overdreven, maar zou ze mede-eigenaar worden van het pand of moet zoiets eerst wettelijk op papier gezet worden ? :roll:
Een feitelijke relatie heeft geen gevolgen voor de successie. Als vriendin bij u inwoont geeft dat haar geen enkel recht op het huis. U kunt haar op elk ogenblik verzoeken de woning te verlaten zonder meer. Enig mogelijk gevolg is dat door haar domicilie bij u te plaatsen er eventueel beslag op uw inboedel kan worden gelegd indien ze schulden zou hebben
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2010 14:34

Als het enkel een feitelijke relatie is dus geen samenwoon - samenlevingscontract of huwelijk is zij een soort van huurder - rechten en plichten kunnen zo worden vastgelegd.
Bij samenwonen - contractr bij burgerlijke stand is het anders en ontstaat er na 1 jaar ( als ik me niet vergis) een soort van vruchtgebruik.
Best alles via notaris regelen want er zijn mogelijk nog andree pistes zoals schenking enz enz

Reclame

wanton

#4 , 03 mei 2010 18:31

Als het enkel een feitelijke relatie is dus geen samenwoon - samenlevingscontract of huwelijk is zij een soort van huurder - rechten en plichten kunnen zo worden vastgelegd.
Bij samenwonen - contractr bij burgerlijke stand is het anders en ontstaat er na 1 jaar ( als ik me niet vergis) een soort van vruchtgebruik.
Best alles via notaris regelen want er zijn mogelijk nog andree pistes zoals schenking enz enz
Indien jullie wettelijk gaan samenwonen ( verklaring bij burgerlijke stand op gemeentehuis ) erft zij automatisch , tenzij tegenbericht , het vruchtgebruik van uw woning. Zo kan uw vriendin , zonder wachttijd ( ipv 1 jaat) na uw overlijden blijven wonen , zonder dat uw kinderen dat kunnen verhinderen. De kinderen zullen pas over uw woning kunnen beschikken na haar overlijden. Een schenking ten haren gunste doe je best niet , want de kinderen kunnen en zullen dat grotendeels beletten.
Misschien in uw situatie is het beste van feiteliojke samenwoonst , waarbij zij niets erft van U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rrheyn
Topic Starter

#5 , 13 mei 2010 10:09

bedankt voor de vele reacties,
leuke dag nog,
Rob :wink:

Terug naar “Archief”