successierechten

avdvonde
Topic Starter

successierechten

#1 , 03 mei 2010 12:18

Beste,

Mijn vader is overleden. Mijn ouders zijn getrouwd met een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen. Zij hebben een gezinswoning. Moet mijn moeder nu successierechten betalen en wij ook de 2 kinderen of hoe zit dat nu juist in mekaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2010 13:40

Indien alle bezittingen gemeenschappelijk zijn dan behoudt uw moeder de helft van alles. Op die helft moeten dan ook geen erfenisrechten worden betaald. De twee kinderen erven vaders helft in blote eigendom. Dat betekent dat ze er eigenaar van worden maar niet van het gebruik of de inkomsten kunnen genieten. Moeder erft het vruchtgebruik over vaders helft. Ze kan dus verder in de gezinswoning blijven wonen en ze geniet van de vruchten van alle andere goederen/onroerend goed/roerende beleggingen.

-de kinderen moeten erfenisrechten betalen op de waarde van hun blote eigendom
-moeder moet erfenisrechten betalen op de waarde van het vruchtgebruik, behalve op het vruchtgebruik van de gezinswoning (dat vrijgesteld is van successierechten voor de overlevende echtgenoot)

De waarde van het vruchtgebruik wordt vastgesteld op grond van leeftijd moeder. Waarde blote eigendom = waarde volle eigendom minus waarde vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”