Code 1100 invullen in aangifte personenbelasting of niet?

Kingston456789
Topic Starter

Code 1100 invullen in aangifte personenbelasting of niet?

#1 , 05 mei 2010 14:11

Mijn woonhuis heeft een KI van 991,57 EUR. Deze woning is in 2003 gebouwd en er is een lening (geen hypothecaire) voor aangegaan om dit te financieren in 2006 (wegens scheiding).
De intresten die gedurende 2009 betaald zijn, bedragen 1582,59 EUR.

Moet code 1100 en 1146 van de aangifte personenbelasting worden ingevuld?
Ik heb verschillende eigendommen (waardoor ik dus niet kan genieten van de belastingvermindering voor enig en eigen woning)

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 05 mei 2010 14:21

Het hangt er vanaf wat het totale KI is van alle onroerende eigendommen tov de totale intresten die je hebt betaald (+ andere factoren)

je kan een anonieme berekening maken via Tax-Calc om te zien of het in uw geval voordeliger is om de code 1100 aan te geven.

http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do

Kingston456789
Topic Starter

#3 , 05 mei 2010 14:47

Dus volgens u is er in dit geval een vrije keuze en mag de belastingplichtige dus het meest voordelige kiezen?

Het is dus helemaal niet verplicht om voor leningen die vanaf 2005 gesloten zijn om code 1100 niet in te vullen?

In dit geval is het inderdaad beter om de gewone intrestaftrek toe te passen aangezien er toch kan genoten worden van de woningaftrek (voor het woonhuis) en daardoor het onroerend inkomen van andere gebouwen kan verminderd worden door de (gewone) intrestaftrek.

Reclame

wanton

#4 , 05 mei 2010 16:26

U heeft verschillende eigendommen , zegt u. Zijn dit huizen die U al dan niet verhuurt , moet U die KI invullen op code 1106. Dat KI wordt geïndexeerd en dan verhoogd met 40 %. U betaalt daar 45 of 50 % belasting op. De intresten die U heeft , vult U in in 1146 en verminderen het belastbare KI van die andere eigendommen.

Het KI van de woning waar U zelf verblijft , moet U niet invullen. U zou dat wel kunnen doen in 1100 indien er nog intresten over zijn na de eerst genoemde bewerking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Frébarrez

#5 , 13 jan 2012 20:08

1/ of u het een hypothecaire lening is of niet, dat maakt echt niets uit, enkel of ze betrekking heeft op deze de eigen woning voor de code 1100(!)
2/ enkel leningen van voor 1/1/2005 moeten worden aangegeven voor code 1100
3/ uitzondering op de hierboven vermelde regel is dat deze lening(>van na 1/1/2005) betrekking heeft op een reeds van voor 1/1/2005 afgesloten lening of een herfinanciering hiervan (bvb. opgepast bij scheiding=>de overlappende periode, waar velen niet aan denken maar die in fiscalibus wordt herkend als een soort van "doorlopende lening")
Dus: eventueel aangeven in code 1100

(u kan me weercontacteren betreffende: fre.barrez@gmail.com voor meer details)

De codes 1146(kapitaal) en 1355(intresten, langetermijnsparen) mag u volgens mij op basis de gegevens die u hier aangeeft niet ingeven daar deze enkel voor hypothecaire leningen zijn voorzien.

voor verdere vragen aarzel zeker niet... :wink:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”