schade zelf betalen?

marco1976
Topic Starter

schade zelf betalen?

#1 , 06 mei 2010 10:21

mijn vrouw werkt met dienstencheques in een interimkantoor, en onlangs is er bij 1 van haar gezinnen waar ze poets, is er iets aan het kookvuur stuk gegaan. het zou iets van +/- 500euro kosten.

het zou door mijn vrouw liggen met het poetsen dat dit is stuk gegaan beweren ze.

nu zegt het interim kantoor voor wie ze werkt dat mijn vrouw hiervoor moet opdraaien en de kosten ervan betalen.

kost bijna meer dan ze op een maand verdiend ermee

kan dit zomaar? zijn ze hiervoor niet verzekerd?

ik heb zelf op mijn werk ook al wel is een fout gedaan, dit kost voor mijn baas ook geld, maar nog nooit is hiervoor mij iets aangerekend.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 06 mei 2010 17:05

Art.870.Ieder partij moet het BEWIJS leveren van de feiten die zij aanvoert(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

als zij niet kunnen bewijzen dat de "schade" die ontstaan is veroorzaakt werd door uw vrouw hebben ze geen poot om op te staan, het kookvuur kan voor en na dat uw vrouw er was zijn stuk gegaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2010 17:09

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Art. 18
Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 mei 2010 11:02

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘mijn vrouw werkt met dienstencheques in een interimkantoor’ houdt in dat zij van de aangerichte schade aangifte moet doen aan haar werkgever.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#5 , 07 mei 2010 13:05

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘mijn vrouw werkt met dienstencheques in een interimkantoor’ houdt in dat zij van de aangerichte schade aangifte moet doen aan haar werkgever.
er is een dubbelle gezachtsverhouding , ook de gebruiker kan aansprakelijk zijn gelet op art 1384 bw 21/3/1804 het is immers de gebruiker die de instructies geeft en niet de werkgever

Hof van Cassatie in het arrest van 8 november 1979, stelt de gebruiker exclusief aansprakelijk voor de fouten van de ‘uitgeleende werknemer’. Zo besloot het tot de aansprakelijkheid van de gebruiker. Gedurende zijn tewerkstelling staat de uitgeleende werknemer immers onder leiding en toezicht van de gebruiker. Die feitelijke gezagsverhouding laat toe de gebruiker als aansteller te kwalificeren.

In het arrest van 31 oktober 1980 beslist het Hof van Cassatie dat een werknemer die in opdracht van zijn werkgever werkzaamheden voor een derde verricht, als aangestelde van deze laatste en niet van zijn werkgever handelt, in zoverre hij deze werkzaamheden onder het feitelijke gezag van de derde uitvoert, ongeacht de wijze

Art. 1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.

Astrake

#6 , 21 mei 2010 21:02

In principe is er voor zulke dingen een verzekering afgesloten tussen interim en poetsgezin. Gezin heeft wel een franchise, deze hangt af van kantoor tot kantoor. Je vrouw hoeft helemaal niets te betalen. Heb je een schriftelijk bewijs dat ze haar vragen de schade te vergoeden? Leg dan klacht neer bij Federgon - of bel eerst het hoofdkantoor op en vraag naar de verantwoordelijke voor Dienstencheques of de Juriste

Terug naar “Andere”