Vriend weigert huur te betalen

Sweep
Topic Starter

Vriend weigert huur te betalen

#1 , 05 mei 2010 19:19

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen. Aangezien hij nog studeerde, beloofde hij een job te zoeken en zijn ouders zouden mee helpen zijn deel te betalen.
De eerste 2 maand ging alles zoals gepland. Maar daarna bracht zijn bij-job steeds minder op (Multilevelmarketing) en verzuimde hij ook zijn deel van de huur te betalen. Alsook boodschappen, rekeningen van water, gas, electriciteit, tv e.d. heeft hij nooit meebetaald. Al die maanden betaal ik de hele boel dus op mijn eentje, waardoor ik mezelf stilaan in een financiële put aan het graven ben. Af en toe krijg ik, na dagenlange woordenwisselingen, 200 euro à max 350 euro/maand. Hoer, geldwolf, ... allerlei kleinerende opmerkingen die ik in deze discussies naar mijn hoofd krijg.
Zijn ouders staan aan zijn kant, denken dat hij mij onderhoudt, beweren hem geld genoeg te geven en geloven me dus niet. Hijzelf dreigt voortdurend met het feit dat deurwaarders de meest vermogende (ik dus) aanspreken en dat hij dus veilig staat. En dat ik het via juridische wegen nooit zal kunnen bewijzen. Het huurcontract en bepaalde rekeningen (bv. gas, elec, enz) staan op beide namen. Zijn domicilie echter staat nog bij zijn ouders (omdat deze hun kindergeld niet wilden kwijtspelen)... Een hele rompslomp, ik zit met de handen in het haar... Het is echt een mentaal machtsspel aan het worden en ik vraag me af hoe sterk ik sta in deze situatie. Kan ik hem, samen met mijn verhuurder, aanklagen voor wanprestatie en gewoon maandelijks mijn helft betalen? Want ik ben niet van plan dit huis te verlaten zonder dat hij zijn achterstallige betalingen aan mij terugvordert!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mei 2010 21:05

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen. Aangezien hij nog studeerde, beloofde hij een job te zoeken en zijn ouders zouden mee helpen zijn deel te betalen.
De eerste 2 maand ging alles zoals gepland. Maar daarna bracht zijn bij-job steeds minder op (Multilevelmarketing) en verzuimde hij ook zijn deel van de huur te betalen. Alsook boodschappen, rekeningen van water, gas, electriciteit, tv e.d. heeft hij nooit meebetaald. Al die maanden betaal ik de hele boel dus op mijn eentje, waardoor ik mezelf stilaan in een financiële put aan het graven ben. Af en toe krijg ik, na dagenlange woordenwisselingen, 200 euro à max 350 euro/maand. Hoer, geldwolf, ... allerlei kleinerende opmerkingen die ik in deze discussies naar mijn hoofd krijg.
Zijn ouders staan aan zijn kant, denken dat hij mij onderhoudt, beweren hem geld genoeg te geven en geloven me dus niet. Hijzelf dreigt voortdurend met het feit dat deurwaarders de meest vermogende (ik dus) aanspreken en dat hij dus veilig staat. En dat ik het via juridische wegen nooit zal kunnen bewijzen. Het huurcontract en bepaalde rekeningen (bv. gas, elec, enz) staan op beide namen. Zijn domicilie echter staat nog bij zijn ouders (omdat deze hun kindergeld niet wilden kwijtspelen)... Een hele rompslomp, ik zit met de handen in het haar... Het is echt een mentaal machtsspel aan het worden en ik vraag me af hoe sterk ik sta in deze situatie. Kan ik hem, samen met mijn verhuurder, aanklagen voor wanprestatie en gewoon maandelijks mijn helft betalen? Want ik ben niet van plan dit huis te verlaten zonder dat hij zijn achterstallige betalingen aan mij terugvordert!

Waarschijnlijk staat in het huurkontrakt dat jullie hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de huur en dat die aansprakelijkheid ondeelbaar is. Daardoor kan de verhuurder totale de huur innen van iedere huurder voor het volle bedrag. Om het aandeel in de huur terug te krijgen dat uw vriend moet meebetalen zal u hem moeten dagvaarden voor de Rechtbank indien hij niet overtuigd kan worden vrijwillig te betalen. Voor zijn deel in de huishoudkosten lijkt uw situatie vrij zwak aangezien uw vriend niet bij u gedomicilieerd is en dus tegenover derden geen deel uitmaakt van uw huishouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 05 mei 2010 22:06

Sweep, dat komt nooit meer goed... Ik denk dat het heel moeilijk wordt om dit te regelen, want er is geen juridisch kader (lees wettelijke samenwoning of huwelijk) die je in deze kan helpen om iets te vorderen op financieel vlak.

Ik denk dat je slim moet zijn: want misschien één voordeel; zijn domicilie staat bij zijn ouders vanwege de kinderbijslag?
Je organiseert dat zijn ouders, jouw ouders en jullie samenkomen.(een etentje of zoeits...)
Je toont de kopies van al je bankafschriften (stortingen lopende rekeningen, facturen, huur etc...) en confronteert iedereen dan met de realiteit dat je dit financieel niet alleen kan trekken en dat je dit al herhaaldelijk hebt aangekaart zonder dat hier gevolg aan werd gegeven.

Hij zal zich niet snel onbetamelijk gedragen met alle partijen er bij.
Je stelt voor dat hij - indien hij echt niet kan kostendelen - zijn huurovereenkomst opzegt en terug bij zijn ouders gaat wonen. Vraag dat hij dezelfde avond nog naar zijn ouders trekt omdat je geen vervelende confrontatie wil na deze moeilijke mededeling.

Bekijk of intussen één van je vriendinnen kostendelend met je kan samenwonen.
Ik hoop dat je dit vlot kan afhandelen, want dit is echt heel onaangenaam...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2010 19:30

Ik geef maar enkele dingentjes mee.
Geen domicilie is niet ingeschreven dus en niet wonende volgend de letter van de wet. Dus u hoeft hem volgens die regels ook niet binnen te laten.

Huurcontract zegt enkel iets over personen die een appartement/woning huren om te wonen. Dat zegt niets over het feit DAT ze er hun wettelijke verblijfplaats hebben. Evenmin of ze er hun werkelijke verblijfplaats hebben.

U kan de kwartierinspecteur vragen uw vriend daar te komen inschrijven ... dan zal het kindergeld gaan naar de persoon die woont op dat adres dus vb hemzelf.

wettelijk verblijfplaats wat op de Identiteitskaart staat ttz in het rijksregister.
Dit is van belang voor een deurwaarder want die gaat voor schulden naar dat adres ... dus voor u naar uw adres en voor hem naar zijn adres ... dan zijn dus ook de goederen van de ouders vb beslagbaar.
Werkelijke verplijfplaats die plaats waar zijn bed sloefen en tandenborstel staat en hij/zij de werkelijke belangen heeft - slapen eten was en plas.
(Dit is van belang voor een huiszoeking want het is de bewoner die de toelating moet geven - met huiszoekingsbevel of heterdaad natuurlijk niet)

Bespreek dit desnoods eens met een advocaat via justitiehuis en juridisch infopunt in arrondissement Antwerpen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2010 19:38

Wat de emotionele kant betreft ...
Hoe oud zijn jullie?

Uit de reacties - gegevens die je schrijft ... mijn advies -- stopt die boel en maken dat je daar weg bent.

Het taalgebruik is wat mij betreft duidelijk ofwel laat je over je heen lopen en ben je een van de volgende kandidaten voor een bezoek van de dienstslachtofferzorg en intra-familaal geweld ofwel verbreek je dadelijk alle contact.

Dat soort mannen zal je alleen maar uitbuiten. Het dreigen zal vlug overgaan naar slagen .... daarna o ik had dit niet gewild en was het niet de bedoeling ik zal het nooit meer doen enz enz ...

j.demoor

#6 , 07 mei 2010 10:58

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Het niet-nakomen van voornoemde verplichting is een wanbedrijf op zich en strekt er bovendien toe frauduleus kinderbijslag te behouden,wat eveneens een wanbedrijf uitmaakt. U kan voor beide wanbedrijven dus klacht neerleggen bij de politie,zo nodig met burgerlijke partijstelling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#7 , 08 mei 2010 21:59

Beste Sweep, Ik kan Fransciscus helemaal bijtreden: dit komt nooit meer goed. Dat kan alleen maar erger worden. en wat de aansprakeleijkheid betreft: als hij schulden maakt, zullen inderdaad de goederen op het adres van zijn ouders kunnen aangeslagen worden, omdat hij daar gedomicilieerd is.
En misschien is dat je redding. Laat hem nooit zijn domiclie op jouw adres brengen.
Zo snel mogelijk maken dat hij vertrekt en dan de sloten veranderen.
Als je dreig SMSjes krijgt: bewaren en aangifte doen bij de politie. Dat recht heb je.
Sterkte,

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”