verkoopsovereenkomst/compromis

hobo
Topic Starter

#16 , 19 sep 2006 21:28

Met dank voor jullie reacties. Inderdaad, de woning in kwestie is intussentijd reeds lang verkocht - zonder problemen. Wij waren wel op onze hoede. Bij de notaris hadden wij een voorbeeld van een compromis (Test Aankoop) meegenomen en de koper, zelf een advocaat, had een voorbeeld bij van de bank. Onze notaris - de koper heeft dezelfde notaris genomen - heeft zelf een compromis opgemaakt, met een opschortende clausule : nl. nietigverklaring ingeval van het niet bekomen van een lening.

Wij hadden met een eerlijke koper te maken en alles is op een zeer vlotte en voor beide partijen zeer bevredigende manier verlopen. Kon het maar altijd zo zijn !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#17 , 19 sep 2006 21:58

...de koper, zelf een advocaat,...opschortende clausule : nl. nietigverklaring ingeval van het niet bekomen van een lening.
T'zijn barre tijden, ook voor advocaten! :twisted:

dieke

#18 , 26 sep 2006 12:19

@ Koen: En ik begrijp nu meteen vanuit welke hoek sommige van jouw berichtjes komen. Elke situatie is anders, beste Koen, en het is niet omdat jij je nu als koper (?) benadeeld voelt omdat je gedwongen wordt een goed te kopen dat je bij nader toezien niet meer wil kopen (correct me if I'm wrong) dat je maar meteen alle gedupeerden bij de aan-/verkoop van een onroerend goed op 1 hoopje moet gooien. De wet die het mogelijk maakt een goed gedwongen te laten verkopen/aankopen heeft echt wel zijn nut. Dit gezegd zijnde wens ik jou natuurlijk ook een vonnis dat fair is.

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=2020

Reclame

koen999

#19 , 26 sep 2006 12:29

@ Koen: En ik begrijp nu meteen vanuit welke hoek sommige van jouw berichtjes komen. Elke situatie is anders, beste Koen, en het is niet omdat jij je nu als koper (?) benadeeld voelt omdat je gedwongen wordt een goed te kopen dat je bij nader toezien niet meer wil kopen (correct me if I'm wrong) dat je maar meteen alle gedupeerden bij de aan-/verkoop van een onroerend goed op 1 hoopje moet gooien. De wet die het mogelijk maakt een goed gedwongen te laten verkopen/aankopen heeft echt wel zijn nut. Dit gezegd zijnde wens ik jou natuurlijk ook een vonnis dat fair is.
Elke situatie is idd anders. ik ben verkoper. wat dat nut betreft hoop ik dat je het nooit van mijn kant moet bekijken.
en een vonnis is een oordeel gebaseerd op een interpretatie van een zaak, wat is fair? gelijk hebben en gelijk krijgen is dikwijls een andere zaak. rechters kunnen alleen oordelen op basis van stukken en wetten, dingen die je niet kunt bewijzen bvb mondelinge verklaringen worden(terecht) niet toegelaten. ik zal je de zaak in een pb eens uit de doeken doen eens het vonnis er is

Lex

#20 , 26 sep 2006 13:36

Koen...probeer er eens op te letten dat je niet teveel knipt bij het QUOTEN.

Een bericht moet beginnen met [ quote="naam" ] , vervolgens de tekst die je wil gebruiken en de tekst beeindigen met [/quote]

dieke

#21 , 26 sep 2006 13:41

Beste koen

Het zou waarschijnlijk al veel duidelijk maken om te weten hoe bij jou de vork in de steel zit. Ik bedoelde met een fair vonnis, een vonnis dat voor jou fair aanvoelt. En die val van dingen die gezegd zijn maar niet mogen meetellen in een rechtzaak, ken ik maar al te goed. Daar val je spijtig genoeg gemakkelijk in. Op dat vlak is het heel erg maar realistisch te moeten stellen dat je nooit iemand op zijn woord mag geloven.

basejumper

#22 , 03 nov 2015 20:47

Deze tekst staat meestal in de compromis

1. EIGENDOMSOVERDRACHT
De verkoop is gesloten door het ondertekenen van onderhavige overeenkomst, onder het enige
voorbehoud van de hierna genoemde opschortende voorwaarde(n). De koper zal evenwel slechts de
eigendom van het goed verkrijgen door het ondertekenen van de notariële akte

6. GENOT VAN HET GOED
De koper zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van de
notariële akte.
(hetzij) 2 Het verkochte goed zal vrij van gebruik zijn uiterlijk bij de ondertekening van de notariële
akte.
(hetzij) 2 Het verkochte goed wordt thans verhuurd als .......................................................................
tegen een maandelijkse huurprijs van € ................................................, sinds .......................................,
krachtens een schriftelijke / mondelinge 2 huurovereenkomst.
Indien het om een schriftelijke huurovereenkomst gaat, wordt een kopie van de overeenkomst en
van de eventuele bijvoegsels geparafeerd door de koper en de verkoper en gehecht aan onderhavige
overeenkomst. Indien de schriftelijke huurovereenkomst en de eventuele bijvoegsels niet worden
aangehecht, kan de koper, binnen vijftien dagen nadat de huurovereenkomst hem door de verkoper
werd overhandigd, de nietigheid van de koop aanvoeren bij gebrek aan akkoord over een van de
essentiële elementen ervan.
Ingeval een huurwaarborg werd gegeven, verbindt de verkoper zich ertoe om uiterlijk bij het
verlijden van de notariële akte het voordeel ervan over te dragen aan de koper.

indien er geen aanpassing gebeurde zal de standaardtekst voorzien dat de koper in genot treedt vanaf de dag van ondertekening van de notariële akte.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Landcruiser2005

#23 , 11 nov 2015 15:09

Ik woon in een woning samen met mijn ex, (maar nooit officieel mee samengewoond of getrouwd), ik betaal per overschrijving huur, als ze de woning verkoopt, hoe snel kan ze me eruit zetten ? Er is geen schriftelijke huurovereenkomst gesloten, enkel mondeling.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#24 , 12 nov 2015 10:36

Topic ligt hier al negen (!!!) jaar te rijpen. Als u een antwoord wil op uw eigen probleem, open dan ook uw eigen topic.

Terug naar “Kopen”